JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil begrense streikeretten i Sverige

Kommunals busstreik viser behov for virkemidler av riktig proporsjon i arbeidskonflikter, mener de private busselskapenes arbeidsgiverforening.

2008071809130320131216060729

Busstreiken i Sverige, som ble avsluttet tidligere denne uka, har gitt sjåførene tydelige forbedringer på samtlige av fagforbundet Kommunals krav: lengre døgnhvile, kortere rammearbeidstid, tryggere ansettelsesforhold og noe høyere lønn. 14.000 sjåfører, verkstedarbeidere og trikkeførere i private busselskaper var berørt av konflikten. Forholdet partene imellom var tidvis temmelig fastlåst, men etter to uker endte konflikten i et forlik om en ny avtale. - Vi fikk gjennom de viktige områdene; natthvilen og rammetiden. Vi nådde ikke like langt med lønna, men vi får kjempe videre med det, oppsummerer bussjåfør Ulf Holmberg i en pressemelding fra Kommunal. - Dette var det beste vi kunne oppnå, så det var verdt det. Hadde vi ikke streiket hadde vi ikke kommet så langt, mener sjåføren.

Etterspill

Men bussene hadde knapt begunt å rulle før det politiske etterspillet satte i gang: vi trenger nye regler som kan begrense fagbevegelsens streikerett, lyder kravet fra arbeidsgiverne ifølge den svenske LO-tidlingen. – Denne streiken viser behovet for proporsjonalitet, at det må være samsvar mellom hvilke midler de streikende tar i bruk og hvilken skade de gjør. Hadde det funnes, skulle streiken der all busstrafikk i Stockholm ble stoppet ikke vært tillatt, sier Peter Jeppsson, administrerende direktør for Bussarbeidsgivarna, til LO-tidningen. Jeppsson mener arbeidsgiverne har betalt en høy pris for streiken, samtidig som det endelige resultatet ikke skilte seg nok fra det opprinnelige tilbudet til å rettferdiggjøre en så omfattende streik. – Mitt inntrykk er at det fantes en gjeng – langt fra alle – som streiket for streikens egen skyld, som gjerne ville ha en fight, legger han til.

Begrenser mulighetene

Allerede i 1998 utredet den svenske regjeringen å innføre et proporsjonalitetskrav i arbeidskonflikter. Det betyr at virkemiddelet må stå i forhold til hva som står på spill, å begrense mulighetene til å iverksette kamptiltak som koster lite men har store utslag for motparten og tredjepart. En samlet arbeidsgiverside gikk da inn for proporsjonalitet. Men ettersom en samlet arbeidstakerside gikk mot forslaget, ble det lagt i skrivebordsskuffen. Det siste halve året har imidlertid debatten blusset opp på nytt, etter at EF-domstolen har uttalt seg om proporsjonalitet i kontroversielle avgjørelser som har angått fagbevegelsen, blant annet Viking Line-saken. Svensk Näringsliv (tilsvarer NHO) mener at denne dommen går langt i å slå fast at kravet om proporsjonalitet skal gjelde i faglige strider.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy