– To dager før fylkestinget skulle gå av stabelen i juni, fikk vi beskjed om at Senterpartiet (Sp) hadde trukket seg og at de ikke lenger støttet forslaget om å drive en de av kollektivtrafikken i egenregi, skriver grasrotstemme Ole Roger Berg.
Illustrasjon: Øivind Hovland
Bussjåfør
Siden 2003 har jeg gått med et rødgrønt armbånd rundt handa. Det har jeg gjort for å symbolisere at jeg er tilhenger av et rødgrønt samarbeid i politikken, både sentralt og lokalt.
Nå har jeg revet av meg båndet og kastet det i søpla. Årsaken er at den grønne delen av samarbeidet i Trøndelag har sviktet totalt i en av de viktigste sakene for oss i Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes Forening (BSF), nemlig rekommunalisering av kollektivtrafikken.
• Her kan de komme til å droppe framtidige bussanbud
Trakk seg
Vi har lenge jobbet for å få Arbeiderpartiet med på en politikk der man går bort fra anbud og i stedet satser på å drive offentlig finansierte tjenester i egenregi. Ved hjelp av fagforbundet sentralt og lokalt fikk vi troen på at det var mulig å ta tilbake en del av kollektivtrafikken i Trøndelag og drive den i egenregi.
Vi ble forespeilet at en av rutepakkene som skulle ut på anbud i 2021, altså bussruter som dekker et geografisk område, ville bli drevet i egenregi i stedet. Dette virket det som at samarbeidspartene til den rødgrønne alliansen var enige i at skulle være en prøveordning. Men to dager før fylkestinget skulle gå av stabelen i juni, fikk vi beskjed om at Senterpartiet (Sp) hadde trukket seg og at de ikke lenger støttet forslaget om å drive en de av kollektivtrafikken i egenregi.
• Vy dropper planene om å leie inn utenlandske busser. Bruker norske busser i stedet
Billigere og mer effektivt
Grunnen til at Sp trakk seg, var fordi de ville holde døren åpen for et samarbeid med høyre etter høstens kommunevalg. Da kunne de ikke lenger støtte vår politikk. Sp påstod også at det ville bli mye dyrere å drive kollektivtrafikken i egenregi og at det da vil svekke det totale rutetilbudet. Det finnes derimot ingen dokumentasjon på at dette stemmer.
Tvert imot finnes det flere dokumentasjon som viser det omvendte, nemlig at det vil bli billigere og mer effektivt å drive selv. En rapport laget av Fagforbundet viser nettopp dette.
De har undersøkt de økonomiske konsekvensene av at deler av kollektivtransporten i Trøndelag løses gjennom egenregi. Gjennom Fagforbundets undersøkelser har de kommet fram til at det er flere økonomiske fordeler ved å gjøre dette. Det blir blant annet lavere kapitalkostnadene og dermed lavere kostnader ved den direkte driften. Transaksjonskostnadene vil også bli lavere, og det vil kunne resultere i midler som kan brukes til å øke produksjonen av kollektivtransport eller til å redusere utgifter for fylkeskommunen.
• Her er Oslos første bussrute med førerløs buss
Ikke partier for arbeidsfolk
Da Sp trakk seg ut, fulgte Kristelig Folkeparti (KrF) etter. Det gjorde også Miljøpartiet De Grønne (MDG) og Pensjonistpartiet (Pp). KrF og Pp er en del av det utvidede rød-grønne politiske samarbeidet i Trøndelag, så det var derfor ikke så overraskende at de trakk seg. De er jo genuine høyrepartier. Men at MDG og Sp trakk seg var mer overraskende.
For meg viser dette at MDG og Sp ikke er partier for oss arbeidsfolk. De er ikke til å stole på når det kommer til viktige saker, som for eksempel kampen mot anbudene og kampen for å ta tilbake tjenester som er blitt privatisert.
Jeg oppfordrer derfor Fagforbundets medlemmer til å stemme på de partiene som virkelig hører til på venstresiden. La oss gå for et rødt-rødt samarbeid slik at vi ikke blir avhengige av de troløse, såkalte «grønne» partiene.
Jeg har revet av meg det rødgrønne armbåndet mitt og kastet det i søppla
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
SKÅL: 43 prosent av norske arbeidstakere må selv betale for julebordet selv.
Colourbox
– Vi er overrasket over den sterke økningen ettersom svakere kronekurs har ført til høyere levekostnader i utlandet, sier Nav-direktør Hans Christian Holte.
Hanna Skotheim
Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.
Werner Juvik
NAV-ANSATT: Fardowsa Qambi har jobbet som veileder ved Nav i bydel Sagene i Oslo i to år.
Jo Straube
Ole Roger Berg
Werner Juvik
– To dager før fylkestinget skulle gå av stabelen i juni, fikk vi beskjed om at Senterpartiet (Sp) hadde trukket seg og at de ikke lenger støttet forslaget om å drive en de av kollektivtrafikken i egenregi, skriver grasrotstemme Ole Roger Berg.
Illustrasjon: Øivind Hovland
Ole Roger Berg
Werner Juvik