Fra grasrota

Jeg blir oppriktig provosert når jeg hører at yrkesfaglærere ikke får undervise i faget sitt

2019072610244720190726102447
HØYSKOLEBAKGRUNN: Flere har fortalt meg at det i stillingsutlysninger ofte står at det søkes etter lærere med helsefaglig bakgrunn, noe som ofte betyr at det søkes etter folk med høyskolebakgrunn, skriver grasrotstemme Hilde Lende Aune.

HØYSKOLEBAKGRUNN: Flere har fortalt meg at det i stillingsutlysninger ofte står at det søkes etter lærere med helsefaglig bakgrunn, noe som ofte betyr at det søkes etter folk med høyskolebakgrunn, skriver grasrotstemme Hilde Lende Aune.

Illustrasjon: Øivind Hovland

Yrkesfagutdannede har mye viktig kompetanse, men får vi ikke bruke den kompetansen, undergraves faget og de med fagbrev.

Hjelpepleier og yrkesseksjonsleder Helse og sosial, Fagforbundet Askøy

I dag søker mange rektorer og avdelingsledere på skoler over hele landet etter høyskoleutdannede som de vil at skal undervise i barne- og ungdomsarbeiderfaget og i helsearbeiderfaget.

Hvorfor gjør de egentlig det? Dette er jo ikke mennesker som er utdannet i faget.

Olaug er helsefagarbeider og yrkesfaglærer. Men mange skoler krever sykepleierutdanning for å undervise framtidas helsefagarbeidere

Dyktige fagarbeidere

«Det trenger ikke dere å lære. Dere skal «bare» bli helsefagarbeidere. Dette sa en gang en sykepleier som underviste et knippe framtidige helsefagarbeidere. Jeg fikk sjokk da jeg hørte det.

For vi skal ikke «bare» bli helsefagarbeidere. Vi skal bli helsefagarbeidere som er gode og dyktige fagarbeidere.

Hvem er det som gir høyskoleutdannede lov til å snakke ned et fag som de selv mener de skal undervise i? Jeg blir oppriktig provosert når yrkesfaglærere forteller meg at de ikke får lov til å undervise i faget sitt.

Ønsker ingen profesjonskamp i skolen

Yrkesfaglærere er redde for at de skal stå uten jobb fordi høyskolegrupper som vernepleiere og sykepleiere prioriteres og får undervise i et fag de ikke har grunnleggende kompetanse i.

De er også redde for å stå uten jobb fordi Sykepleierforbundet har en god posisjon på videregående skoler, hvilket vil si at tillitsvalgte i forbundet kan være med å bestemme hvem som skal ansettes eller ikke.

Å bringe profesjonskampen inn i skolen er å videreføre det som har skjedd på sykehusene, nemlig at helsefagarbeiderne blir skvist ut. Den samme utviklingen ser vi i barnehagene med pedagognormen.

Pedagognormen svikter barnehagebarna våre

Sykepleiere foretrekkes

Yrkesfagutdannede har mye viktig kompetanse, men får vi ikke bruke den kompetansen, undergraves faget og de med fagbrev.

Flere har fortalt meg at det i stillingsutlysninger ofte står at det søkes etter lærere med helsefaglig bakgrunn, noe som ofte betyr at det søkes folk med høyskolebakgrunn.

Flere har også sagt til meg at enkelte lærere sier at elevene må bli sykepleiere fordi de er så dyktige. Hvorfor det? Vi trenger minst like mange flinke fagarbeidere.

Jeg er også blitt fortalt av flere at avdelingsledere foretrekker å ansette sykepleiere da de ikke har kjennskap til yrkesfaglærerutdanningen. Enkelte har også fått beskjed om at de ikke kan undervise på VG2 eller i yrkesfaglig fordypning fordi der kan bare sykepleiere og førskolelærere undervise.

Yrkesfaglærerutdanningen er skreddersydd opp mot den videregående opplæringen i helse- og oppvekstfag, og det er en fullverdig lærerutdanning.

Flere spørsmål må besvares

Jeg har inntrykket av at vi som er Fagforbundets tillitsvalgte, ikke har nok kjennskap til denne yrkesgruppa eller hvem de kan henvende seg til.

Hvilken yrkesseksjon hører de til under? Hvorfor har ikke Fagforbundet oversikt over yrkesfaglærerstudentene? Hvem er ansvarlig for å informere de lokale tillitsvalgte om hva yrkesfaglæreren kan gjøre? Dette er spørsmål jeg og mange andre ønsker svar på.

Vi må generelt jobbe videre med å øke statusen til yrkesfaglærere som har yrkesfaglærerutdanning.

Jeg har inntrykket av at vi som er Fagforbundets tillitsvalgte, ikke har nok kjennskap til denne yrkesgruppa