Illustrasjonsfoto.
Colourbox.com
Barneveileder
Klokka er 07.04 og jeg og barna går inn dørene i barnehagen. Det er ikke så mange barn der ennå, men snart skal lokalene fylles. Denne dagen vil bli full av liv og røre, slik som alle dager i alle landets barnehager blir det.
De ansatte kan bytte på å ha pauser gjennom arbeidsdagen. På pauserommet er kaffen varm og det er behagelig stille. Selv om de regulerte 30 minuttene går fort, blir pausen et mentalt og fysisk brekk fra travle og slitsomme timer.
Men barna har ikke noe pauserom. For dem går dagen i ett, og den er ganske lang.
Klokka 15.42, etter nesten ni timer i barnehagen, går jentene mine ut porten sammen med faren sin. De er slitne. Den yngste på tre vil helst legge seg ned. Selv om hun fint klarer å gå, ønsker hun å bli båret til bilen. Ofte sovner hun i løpet av de tolv minuttene det tar å kjøre hjem.
Seks timers arbeidsdag er ikke bare positivt for arbeidsgivere og arbeidstakere, men også for familiene, og spesielt for barna.
Med en 3 åring og 5 åring som er slitne hjemme kan ettermiddagene bli lange, og ofte ber barna om å få legge seg før tiden. Da gjelder det å aktivisere dem såpass lenge at ikke nattesøvnen blir ødelagt. Kvalitetstid blir det ikke så mye av i hverdagene da tiden mest går med til mat, dusj/bad og forberedelse til neste dag.
Vi har fortsatt barnehagebarn. De deltar ikke på så mange fritidsaktiviteter og har heller ikke lekser, men til høsten starter den eldste på skolen. Jeg forstår ikke hvordan vi skal få motivert en sliten jente til å begynne med lekser etter så mange timer på skole og SFO. Som foreldre forsøker vi å ha så korte dager som mulig, men vi har våre timer på jobb og kjøring mellom jobb og barnehage i tillegg.
Generelt mener jeg vi presser barna våre for hardt. Når skal de få sin hviletid, leketid og tid til å være barn?
Voksne arbeidstakere har tydelige regler på arbeidstid og pauser, men barna våre har ikke det. Selv etter 8-9 timer på skole, SFO og fritidsaktiviteter, må de til pers med lekser.
Vår familie forsøker å bruke helger til aktiviteter og familietid, men ofte ender vi opp med å avlyse planene fordi barna er slitne og har behov for hvile. Generelt mener jeg vi presser barna våre for hardt. Når skal de få sin hviletid, leketid og tid til å være barn?
Derfor mener jeg at lekser bør være en del av skolehverdagen, og det er på tide å se nærmere på arbeidstiden til småbarnsforeldre. Seks timers arbeidsdag er ikke bare positivt for arbeidsgivere og arbeidstakere, men også for familiene, og spesielt for barna.
BLOKKERT: Bildet er tatt i en kommunal bolig et sted i Midt-Norge.
Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS
Renholdere får et ekstra lønnstillegg.
Kasper Holgersen
VIL SIKRE: Peggy Hessen Følsvik og LO ønsker en lavlønnsmodell som treffer bedre enn dagens modell. Her fra kravoverrekkelse med NHO.
Håvard Sæbø
YRKESVALG: – Det er vanskelig å få unge mennesker til å velge bussyrket. Nå må snart arbeidsgiverne ta inn over seg at lønn og arbeidsbetingelser er en viktig årsak til disse problemene, sier Marit Sauge.
Werner Juvik
FORTVILELSE: Mange er fortvilte etter at de fikk brev med krav om å betale tilbake deler av lønna si fra Skien kommune - her representert ved rådhuset.
Werner Juvik
DØDSHJELP: – Det er på tide å utrede dette i en bredt sammensatt kommisjon, mener Gro Nylander (82), som er pensjonert fødselslege.
Kristin Svorte
Christina Beck Jørgensen
Werner Juvik
Illustrasjonsfoto.
Colourbox.com
Christina Beck Jørgensen
Werner Juvik
Barneveileder
Klokka er 07.04 og jeg og barna går inn dørene i barnehagen. Det er ikke så mange barn der ennå, men snart skal lokalene fylles. Denne dagen vil bli full av liv og røre, slik som alle dager i alle landets barnehager blir det.
De ansatte kan bytte på å ha pauser gjennom arbeidsdagen. På pauserommet er kaffen varm og det er behagelig stille. Selv om de regulerte 30 minuttene går fort, blir pausen et mentalt og fysisk brekk fra travle og slitsomme timer.
Men barna har ikke noe pauserom. For dem går dagen i ett, og den er ganske lang.
Klokka 15.42, etter nesten ni timer i barnehagen, går jentene mine ut porten sammen med faren sin. De er slitne. Den yngste på tre vil helst legge seg ned. Selv om hun fint klarer å gå, ønsker hun å bli båret til bilen. Ofte sovner hun i løpet av de tolv minuttene det tar å kjøre hjem.
Seks timers arbeidsdag er ikke bare positivt for arbeidsgivere og arbeidstakere, men også for familiene, og spesielt for barna.
Med en 3 åring og 5 åring som er slitne hjemme kan ettermiddagene bli lange, og ofte ber barna om å få legge seg før tiden. Da gjelder det å aktivisere dem såpass lenge at ikke nattesøvnen blir ødelagt. Kvalitetstid blir det ikke så mye av i hverdagene da tiden mest går med til mat, dusj/bad og forberedelse til neste dag.
Vi har fortsatt barnehagebarn. De deltar ikke på så mange fritidsaktiviteter og har heller ikke lekser, men til høsten starter den eldste på skolen. Jeg forstår ikke hvordan vi skal få motivert en sliten jente til å begynne med lekser etter så mange timer på skole og SFO. Som foreldre forsøker vi å ha så korte dager som mulig, men vi har våre timer på jobb og kjøring mellom jobb og barnehage i tillegg.
Generelt mener jeg vi presser barna våre for hardt. Når skal de få sin hviletid, leketid og tid til å være barn?
Voksne arbeidstakere har tydelige regler på arbeidstid og pauser, men barna våre har ikke det. Selv etter 8-9 timer på skole, SFO og fritidsaktiviteter, må de til pers med lekser.
Vår familie forsøker å bruke helger til aktiviteter og familietid, men ofte ender vi opp med å avlyse planene fordi barna er slitne og har behov for hvile. Generelt mener jeg vi presser barna våre for hardt. Når skal de få sin hviletid, leketid og tid til å være barn?
Derfor mener jeg at lekser bør være en del av skolehverdagen, og det er på tide å se nærmere på arbeidstiden til småbarnsforeldre. Seks timers arbeidsdag er ikke bare positivt for arbeidsgivere og arbeidstakere, men også for familiene, og spesielt for barna.