JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nødnumrene ute av drift i over tre timer – Nkom utvider tilsyn fra august

UTE AV DRIFT: Nødnumrene var uta av drift i nesten tre kvarter.

UTE AV DRIFT: Nødnumrene var uta av drift i nesten tre kvarter.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler at de vil åpne tilsyn etter at landets nødnumre var ute av drift i over tre timer natt til fredag.

2024101808525420241018110739

Agder politidistrikt meldte først at feilen oppsto rundt klokka 1.43 og var rettet rundt klokka 2.26. Dersom man ringte nødnumrene til politi, brannvesen eller helsevesen – 110, 112 eller 113 i tidsrommet, fikk man ikke svar.

Nå opplyser Nkom at de første meldingene om at det var problemer med nødnummer, kom allerede klokka 23 torsdag kveld. Deretter meldte Telenor at feilen var rettet klokka 2.20 natt til fredag. Med andre ord varte problemene i over tre timer. Det var mulig å komme gjennom til nødetatene ved å ringe 02800.

– Det er svært alvorlig når nødnummer ikke funger. Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene, sier sikkerhetsdirektør Svein Sundfør Scheie i Nkom i en pressemelding.

Nkom er allerede i gang med tilsyn av Telenor etter at det var problemer med 112 i august i år.

– Vi kommer til å utvide tilsynet til også å omfatte denne hendelsen. Det er for tidlig å si noe om årsaken til hendelsen i natt, men dette skal kartlegges som en del av tilsynet,

Alvorlig situasjon

Feilen var også denne gang hos Telenor, som tilbyr nødetatene denne tjenesten.

Direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier til kanalen at en situasjon der man ikke kan være sikker på at man har nådd gjennom, er alvorlig.

– Nå får vi vente på rapporten som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal få. Så får vi se om det er noen tiltak der som er viktig, eller om dette var en rent teknisk hendelse som kan skje, sier hun.

Hun kjenner ikke til at nedetiden til fikk noen konsekvenser for folk, utover at de ikke kom gjennom på telefon.

Tidligere problemer

– Men det er jo alltid alvorlig når tjenester som befolkningen potensielt er avhengig av i en nødsituasjon, ikke virker. Heldigvis er det sjelden, sier Aarsæther.

Også i august oppsto det problemer med nødnummeret 112 til politiet. Feilen varte da også i om lag tre timer. Samtalene til nødnummeret kom inn hos politiet, men kunne ikke besvares.

Telenor sa da at feilen skyldtes tekniske problemer fordi de innførte et nytt teknisk system. Dekningsdirektør Bjørn Amundsen sier de nå er på sporet av årsaken.

– Det ser foreløpig ut som det er snakk om en feil på en database, men vi må bruke dagen i dag på å finne rotårsaken, sier han til TV 2.

Rapport i november

Han understreker at de også ser alvorlig på situasjonen.

– Vi legger oss helt flate. Dette er det bare å beklage. Dette er sånt som ikke skal skje, sier Amundsen.

Nkom regner med at en utvidet tilsynsrapport skal være klar i løpet av november.

–Disse hendelsene viser hvor kritisk ekom-infrastruktur er, og hvor viktig det er at det aktørene har forsvarlig sikkerhet i sine nett, sier sikkerhetsdirektør Svein Sundfør Scheie.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Colourbox.com

UTE AV DRIFT: Nødnumrene var uta av drift i nesten tre kvarter.

UTE AV DRIFT: Nødnumrene var uta av drift i nesten tre kvarter.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte