Lønn:

Bussjåførene har fått 553 kroner mindre å rutte med – hver måned

Målet var at bussjåførene skulle være på linje med industriarbeidere lønnsmessig. Sånn har det ikke gått, og nå frykter NTF at bussjåførene snart er så dårlig lønnet at de har krav på lavtlønnstillegg.

Målet var at bussjåførene skulle være på linje med industriarbeidere lønnsmessig. Sånn har det ikke gått, og nå frykter NTF at bussjåførene snart er så dårlig lønnet at de har krav på lavtlønnstillegg.

Werner Juvik

Bussjåførene har lenge ment at de er lønnstapere. Nå viser tallene fra Statistisk sentralbyrå at de har hatt helt rett.

2019020811452520190410203756

res@lomedia.no

Statistisk sentralbyrå (SSB) sin oversikt over lønnsutviklingen i over 300 yrker er ikke gledelig lesning for bussjåførene. Mens gjennomsnittslønna i Norge økte med 2,9 prosent fra 2017 til 2018, fikk bussjåførene en gjennomsnittlig lønnsøkning på bare 1,2 prosent eller 420 kroner i lønnsøkning i måneden. Det betyr at bussjåførene fikk en reallønnsnedgang på 1,5 prosentpoeng, siden prisveksten fra 2017 til 2018 ifølge SSB var på 2,7 prosent.

Hadde lønnsveksten til bussjåførene fulgt prisstigningen, ville gjennomsnittlig årslønn i 2018 vært på 36.373 kroner måneden. Det er 553 kroner måneden mer enn de 35.820 kronene bussjåførene hadde i snittlønn i fjor. Resultatet er at hver eneste bussjåfør fikk 553 kroner mindre å rutte med hver eneste måned enn han eller hun hadde i 2017.

• Se hele lista her: Dette er snittlønna i over 300 yrker

Nærmer oss lavtlønnstillegg

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, har ledet tariff-forhandlingene på vegne av NTF i flere år. Han er ikke overrasket.

– Selv om det startet bra da vi etablerte bussbransjeavtalen i 2007–2008, så har lønnsutviklingen vært dårlig sammenlignet med det vi var enige om, nemlig at bussjåførene skulle være på linje med industrien, sier han.

Foran årets mellomoppgjør er han selvsagt oppmerksom på at også 2018 ble et år med nedgang i kjøpekraften for bussjåførene.

– Dette gjelder de fleste av våre bransjer, men spesielt innen bussbransjen. Uten at jeg har regnet på det, så tror jeg vi nærmer oss 90 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Bikker vi under det, skal vi ha lavtlønnstillegg. Da er vi i hvert fall tilbake der vi var før bussbransjeavtalen ble innført, påpeker han.

Saken fortsetter under bildet.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

Har avtalt tre kroner timen

Sivertsen frykter at dette på sikt kan være negativt for rekrutteringen til bussjåføryrket, men at det først og fremst er ille for de som er i yrket nå.

– Hovedoppgjøret i 2016 ga ikke noe godt utgangspunkt for økt kjøpekraft, og fjorårets hovedoppgjør må vi nok innrømme at ga svært dårlige tall. For 2019 vil nok noe rette seg opp med de tre kronene i timen som vi har avtalt skal legges til allerede før vi begynner å forhandle om årets mellomoppgjør, men vi klarer neppe å rette opp alt, sier Dag-Einar Sivertsen.

Bussjåfør provosert av skatt på fribilletter: Nå vil hun ha gratis el-bil med fri parkering

Best og verst

Aller dårligst lønnsutvikling hadde for øvrig programledere i radio og TV. Der gikk gjennomsnittslønna ned med 3,1 prosent fra 2017 til 2018. De som tilhører kategorien «andre yrker innen estetiske fag» fikk et langt hyggeligere år lønnsmessig sett. Der gikk snittlønna opp med 13,9 prosent.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy