Fagforbundet liker ikke at LO sponser hopperne sammen med våpenprodusenten Nammo

Våpenprodusenten Nammo avviser at de omgår reglene

LO OG NAMMO: Stjernehopper, verdensmester og olympisk gullvinner  Maren Lundby har både logoen til LO og Nammo på klærne. LO har sin logo på hjelmen til herrehopperne, og Nammo har sin logo på hjelmen til de kvinnelige hopperne.

LO OG NAMMO: Stjernehopper, verdensmester og olympisk gullvinner Maren Lundby har både logoen til LO og Nammo på klærne. LO har sin logo på hjelmen til herrehopperne, og Nammo har sin logo på hjelmen til de kvinnelige hopperne.

Maxim Shipenkov/EPA

Fagforbundet ønsker ikke at LO-logoen skal stå ved siden av Nammo på hopplandslagets drakter og klær. Grunnen er at ammunisjon fra Nammo har blitt solgt til Israel og land som er aktiv i krigen i Jemen.

2019040411460120190410203756

oystein.windstad@fagbladet.no

Både LO og den norske våpenprodusenten Nammo sponser de norske landslagshopperne. LOs største forbund, Fagforbundet, protesterer nå på at logoene til Nammo og LO står side om side:

– Vi er skeptiske til at LO skal profileres side om side med Nammo. Grunnen er at Nammo omgår norske våpeneksportregler, som forbyr salg av våpen og ammunisjon til områder hvor det er krig, borgerkrig eller risiko for krig. Vi misliker sterkt at Nammo gjør dette, blant annet gjennom datterselskap i utlandet, sier Sissel M. Skoghaug, nestleder i Fagforbundet til Fagbladet.

PROTESTERER: Sissel M. Skoghaug er nestleder i Fagforbundet og misliker at LO-logoen står sammen med våpenprodusenten Nammo på draktene til landslagshopperne.

PROTESTERER: Sissel M. Skoghaug er nestleder i Fagforbundet og misliker at LO-logoen står sammen med våpenprodusenten Nammo på draktene til landslagshopperne.

Jan Lillehamre

Nammo-kuler og raketter til Israel

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp gav ut rapporten Norsk våpenhandel og militært samarbeid med Israel, i 2012. Der kom det fram at eksploderende Mk211-kuler laget av Nammo på Raufoss ender opp hos den Israelske hæren.

Kulene blir solgt til USA, som så selger dem videre til Israel. Rapporten viser også at det har blitt solgt tusenvis av M72-raketter til Israel. Rakettene blir skutt ut fra rør som soldater legger på skulderen, og blir laget av Nammo Talley i USA. Nammo Talley er heleid av Nammo AS. Staten eier halvparten av Nammo AS.

RAKETT: Bildet viser amerikanske marinesoldater som skyter en M72 rakettdrevet granat. Nammo lager disse rakettene, som USA har solgt videre til Israel. Israel har brukt disse i blant andre flere operasjoner i Gaza.

RAKETT: Bildet viser amerikanske marinesoldater som skyter en M72 rakettdrevet granat. Nammo lager disse rakettene, som USA har solgt videre til Israel. Israel har brukt disse i blant andre flere operasjoner i Gaza.

Ricky Gomez/United States Marine Corps

– Omgår norske regler

I det norske regelverket for hvem vi kan selge våpen til, heter det at norske selskap ikke kan selge til land som er i krig, der krig truer eller der det er fare for at myndighetene kan bruke våpnene mot sivile. Fagforbundets nestleder Sissel M. Skoghaug mener at Nammo omgår reglene ved å selge M72-rakettene til Israel via sitt datterselskap med base i USA:

– Fagforbundet er sterkt kritisk til at reglene for norsk våpeneksport omgås, og vi kommer til å jobbe videre for at det skal bli slutt på denne praksisen, sier Skoghaug til Fagbladet.

SNIKSYTTER: Denne svært kraftige snikskytter-riflen av typen Barret M82A blir brukt av Israel. Den Nammo-produserte kulen Mk 211 som eksploderer, blir skutt ut fra blant andre disse geværene og er en svært ettertraktet ammunisjon. Kulene har blitt solgt videre fra USA til Israel. Det er ikke lov å skyte folk med disse kulene, i følge internasjonale krigsregler.

SNIKSYTTER: Denne svært kraftige snikskytter-riflen av typen Barret M82A blir brukt av Israel. Den Nammo-produserte kulen Mk 211 som eksploderer, blir skutt ut fra blant andre disse geværene og er en svært ettertraktet ammunisjon. Kulene har blitt solgt videre fra USA til Israel. Det er ikke lov å skyte folk med disse kulene, i følge internasjonale krigsregler.

Wikimedia Commons

Nammo vil møte Fagforbundet

Talsperson Endre Lunde i Nammo avviser at de omgår reglene for norsk våpeneksport:

– Det er ikke sett eksempler på at vår ammunisjon har blitt brukt i Jemen, sier han og viser til at eksporten til Emiratene er stoppet.

LO på sin side sier at de jobber aktivt med å få til en sluttbrukererklæring, det vil si en garanti fra de som kjøper norske våpen om at de ikke skal selge de videre til andre:

– Vi ønsker å være med å heie fram hoppjentene og fortsette likestillingsarbeidet. Er det noe rundt dette, vil vi ta dette opp i de aktuelle fora hvor vi kan ta dette opp, sier LO-nestleder Roger Haga Heimli.

Klikk for å lese mer fra NAMMO, LO og Skiforbundet:

{u1}

FN: – Vår tids største humanitære katastrofe

Det er dokumentert en rekke menneskerettighetsbrudd i krigen i Jemen. Over 18 millioner mennesker står i fare for å sulte ihjel. FN kaller det vår tids største humanitære katastrofe.

Så langt har over 100.000 dødd som følge av krigen og en blokade som hindrer mat og medisiner å komme inn til sivilbefolkningen. Den dødelige bombingen og blokaden blir gjort av Saudi-Arabia og deres hovedallierte – De forente arabiske emirater.

Etter at krigen startet, har Nammo solgt ammunisjon til Emiratene for over 60 millioner kroner, viser tall fra SSB. Rundt 10.000 mennesker har dødd i krigshandlinger, og Redd Barna anslår at over 85.000 barn under fem år har dødd på grunn av mangel på mat og medisiner.

– Det er fullstendig uakseptabelt at et norsk, statseid selskap skal levere våpen og ammunisjon til land som er i krig, og som utsetter sivilbefolkninga for omfattende lidelse, sier Skoghaug til Fagbladet om Nammo-eksporten til Emiratene.

EKSPLODERER: De Nammo-produserte kulene brenner seg igjennom metall, mur eller annet materiale før de eksploderer. USA har brukt kulene i Irak og Afghanistan, og kulene blir solgt til Norges Nato-allierte.

EKSPLODERER: De Nammo-produserte kulene brenner seg igjennom metall, mur eller annet materiale før de eksploderer. USA har brukt kulene i Irak og Afghanistan, og kulene blir solgt til Norges Nato-allierte.

Wikimedia Commons

Ber LO om å ta tak

Under et representantskap møte i LO, gjorde Fagforbundet det klart at de ønsker at LO får sin logo vekk fra Nammos logo hos de norske skihopperne:

– Vi har tillit til at LO vil jobbe videre med dette, og det kan gjøres på to måter. For det første kan LO jobbe opp mot norske myndigheter for få slutt på at norske våpeneksportregler blir omgått. For det andre kan LO i møte med Norges Skiforbundet gjøre dem oppmerksom på at det er uheldig for LO å synliggjøres og profileres sammen med Nammo, sier Skoghaug til Fagbladet.

Våpenprodusenten Nammo avviser at de omgår reglene

Talsperson Endre Lunde i Nammo avviser at de omgår reglene for norsk våpeneksport: – Det er ikke sett eksempler på at vår ammunisjon har blitt brukt i Jemen, sier han og viser til at eksporten til Emiratene er stoppet.

ØYSTEIN WINDSTAD

oystein.windstad@fagbladet.no

Endre Lunde er kommunikasjonsdirektør i Nammo og sier de strengt følger norsk regelverk og eksportkontroll. Han avviser at det selskapet gjør er en omgåelse:

– Om vi drev med omgåelse slik Skoghaug hevder, hadde vi vært skyldige i svært alvorlige lovbrudd. Jeg håper derfor at vi kan få anledning til å møte Skoghaug for å presentere Nammo, hvordan vi jobber, hvordan den internasjonale industrien er satt opp, og hvilke regelverk vi må forholde oss til, skriver Lunde i en epost til Fagbladet. Han viser til 90 prosent av Nammo sin eksport skjer til våre allierte NATO-land.

– Ikke brukt vår ammunisjon i krigen

Etter protester fra blant andre Redd Barna, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp, CARE, Røde Kors, SV og KrF stoppet regjeringen salget av ammunisjon til Emiratene i januar 2018. Begrunnelsen er frykt for at den norske ammunisjonen kan bli brukt i krigen i Jemen:

– Sammen med den generelle innstramningen som har vært innen eksport til landene i koalisjonen, betyr det at det per i dag i praksis ikke eksporteres våpen og ammunisjon til disse landene fra Norge. Vi har heller ikke sett noen eksempler på at våpen eller ammunisjon fra Nammo er brukt i konflikten, skriver Lunde til Fagbladet.

Regjeringen godtar fortsatt at det kan selges militært utstyr til Emiratene. Dette er såkalt B-materiell som ikke kan brukes direkte til å drepe, som for eksempel kommunikasjonsutstyr.

– Stolt sponsor

Lunde i Nammo skriver at selskapet ønsker å ta samfunnsansvar:

– Vi er stolte sponsorer av landslagene innen både hopp og skiskyting, med et fokus på kvinnelagene innen begge grener. Det gjør vi fordi vi mener vi har mye å bidra med innen teknologi og utstyr, og fordi vi som forsvarsbedrift er veldig opptatt av samfunnsansvar. Det viktigste samfunnsansvaret vårt er selvsagt å støtte opp under forsvarene i Norge og blant våre allierte, men ser også på det som naturlig å bidra på andre områder, sier han.

STRENGERE: Roger Haga Heimli er 2. nestleder i LO. Han jobber for at det skal bli et strengere regelverk for salg av norske våpen. Han og LO vil ha en sluttbrukererklæring, som gjør at land som kjøper norske våpen ikke kan selge de videre. Dette vil kunne stoppe at USA selger norske våpen til eksempelvis Israel.

STRENGERE: Roger Haga Heimli er 2. nestleder i LO. Han jobber for at det skal bli et strengere regelverk for salg av norske våpen. Han og LO vil ha en sluttbrukererklæring, som gjør at land som kjøper norske våpen ikke kan selge de videre. Dette vil kunne stoppe at USA selger norske våpen til eksempelvis Israel.

Øystein Windstad

LO: Jobber for strengere våpen-regler

Roger Haga Heimli er 2. nestleder i LO. Han sier til Fagbladet at LO jobber aktivt med å få til en sluttbrukererklæring, det vil si en garanti fra de som kjøper norske våpen at de ikke skal selge de videre til andre:

– Vi ønsker å være med å heie fram hoppjentene og fortsette likestillingsarbeidet. Er det noe rundt dette, vil vi ta dette opp i de aktuelle fora hvor vi kan ta dette opp. Våpeneksport og våpenteknologi er også et spørsmål om internasjonale avtaler og et større anliggende. LO vil arbeide for at Norge skal være en pådriver for sluttbrukererklæring i NATO. Det vil vi prioritere fremover.

– Hva vil LO gjøre med oppfordringen fra Fagforbundet?

– Det er en dialog mellom oss og Skiforbundet. Vi har synliggjort problemstillingen for forbundet. Vi er en av sponsorene for hopplaget, sammen med Nammo. Vi forholder oss til vår sponsoravtale med Skiforbundet. LO kan ikke trekke seg fra en allerede inngått avtale om å sponse jentelaget på grunn av en annen sponsor, sier Heimli til Fagbladet. En sluttbrukererklæring vil stoppe at våpen Norge selger til USA, blir solgt videre til eksempelvis Israel.

LO sponser hopplandslagene med 39 millioner kroner i året.

– Både Nammo og LO viktige

Bjørn Einar Romøren er markedssjef for Norges Skiforbund. Romøren svarte på Fagbladet spørsmål på epost:

– Hva tenker Skiforbundet om at Fagforbundet er kritiske til at LO-logoen står sammen med Nammo-logoen?

– Vi er svært glad for å ha LO som samarbeidspartner også for hopplandslaget for kvinner, og opplever at LO er stolt over hva de har oppnådd i dette samarbeidet, ikke minst når det gjelder likestilling innenfor hoppsporten. Her har vi tatt store steg framover, og jeg vet at LO er opptatt av å arbeide videre med dette.

– Er det aktuelt for Skiforbundet å flytte Nammo-logoen vekk fra LO-logoen?

– Vi møter mange LO-medlemmer hver gang vi er hos Nammo, og vi opplever at de to hovedpartnere, for hvert sitt lag i hoppsporten, har stor respekt for hverandre, skrev den tidligere landslagshopperen til Fagbladet. På spørsmålet om hva Skiforbundet tenker om at Nammo-produsert militært utstyr ender hos det Israelske forsvaret, skrev Romøren:

– Hoppsporten hadde aldri vært der den er i dag om ikke Nammo hadde hjulpet oss med aerodynamikken. Samtidig kan vi takke Nammo for satsingen på kvinnedelen av vår idrett og er en av hovedgrunnene til at kvinnehopp har fått den sterke posisjonen de har i dag.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy