FÅR SAMME EIER: Flytoget og Vy har kjempet hardt om hvem som skal ha persontrafikken på Østlandet - en kamp som Vy til slutt vant. Nå får begge selskapene samme eier.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Regjeringen vil samle alle togselskapene som eies av staten i ett departement.
I fjor vår ble Vy tildelt all persontrafikk på jernbanen på Østlandet – foran Flytoget. Siden den gang har det vært usikkerhet rundt hva som vil skje med sistnevnte selskap. Både Vy og Flytoget driver sin persontogvirksomhet på Østlandet med utgangspunkt i en direktetildelingsavtale. Flytoget har konsesjon på tilbringertjenesten til Oslo lufthavn. Avtalen gjelder til og med februar 2028. Etter den datoen vil det komme et nytt regiontogtilbud på strekningen Drammen-Oslo S-Oslo lufthavn.
Helhetlig styring
Beslutningen om å overføre Flytoget til Samferdselsdepartementet sier ingenting om hva som vil skje med selskapet.
– Nå samler vi eierskapet til statens to persontogselskaper Vy og Flytoget på ett sted. Med overføringen av eierskapet til Flytoget legger vi til rette for en mer helhetlig styring av jernbanesektoren og en samlet forvaltning av persontogselskapene som staten eier. Overføringen vil i seg selv ikke e føre til endringer for Flytoget, verken for passasjerene eller for selskapet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
FORNØYD: Per Stene sier resultatet er bedre enn forventet.
Morten Hansen
Per Stene, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Flytoget, karakteriserer det som en gledens dag. De ansatte har fått beskjed om at det ikke skal skje noe med selskapet.
– Dette er et bedre resultat enn det vi hadde fryktet. Vi som jobber i selskapet ser på dette som en positiv beslutning. Nå er denne diskusjonen ferdig, og vi fred og ro fram til 2028, sier Stene.
Konkurrerer med andre
Samferdselsdepartementet eier allerede Vy, Bane Nor og Norske tog.
De to sistnevnte selskapene er kategorisert som selskap der statens mål er bærekraftig og mest mulig effektiv oppnåelse av sektorpolitiske mål. Selskapene i denne kategorien opererer primært ikke i konkurranse med andre.
SAMLES: Samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård sier de vil legge til rette for en mer helhetlig styring av jernbanesektoren.
Roy Ervin Solstad
Vy og Flytoget er kategorisert som selskap der staten har mål om høyest mulig avkastning over tid innenfor bærekraftige rammer. Selskapene i denne kategorien opererer primært i konkurranse med andre.
REAGERER: – De færreste løper til lege med en skade de tror vil gå over av seg selv, sier lege og forsker Ebba Wergeland. Hun reagerer på dokumentasjonskravene rundt yrkesskade. Her er hun avbildet i en annen sammenheng.
Martin Guttormsen Slørdal
FORNØYD: LO-lederen sier man nå ser en tydelig endring i boligpolitikken.
Brian Cliff Olguin
ET LØFTE: – Jeg vil følge systematisk med på hvordan intensivkapasiteten og beredskapen utvikler seg. Her er helseministeren under presentasjonen av ventelisteløftet på Ahus i mai i år.
Jo Straube
KUTT: Rekekvotene kuttes kraftig fra 1. juli.
Forskning.no
PENSJON: Det er de aller færreste som går av med pensjon ved første mulighet.
Anna Granqvist
Øverst fra venstre: Sekretær Trude Tinnlund, andre nestleder Steinar Krogstad, første nestleder Sissel M. Skoghaug, sekretær Kristin Sæther. Nederst fra venstre: Sekretær Terje O. Olsson, sekretær Are Tomasgard, førstesekretær Julie Lødrup, LO-Leder Peggy Hessen Følsvik.
Montasje, LO Media