Eksem, astma og kols

Frisørene går til kamp for egen helse

Europeisk kampanje for frisørene helse og sikkerhet

FRISØRENES HELSE PÅ ALVOR: Både arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner jobber for bedre regulering av kjemikaliene frisørene omgir seg med.

FRISØRENES HELSE PÅ ALVOR: Både arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner jobber for bedre regulering av kjemikaliene frisørene omgir seg med.

Ingen har mer eksem, få har like mye astma, kols og muskel- og skjelettplager. Likevel tas ikke frisørenes helse på alvor. Nå er en underskriftsaksjon i gang.

2017033111493020170426164659

ola.tommeras@fagbladet.no

Frisørene omgir seg med skadelige kjemikalier hver eneste dag, kjemikalier som er lite risikable å ha nærkontakt med en gang i blant for kundene, men som statistikk og undersøkelser avdekker at kan gi store helsekonsekvenser ved daglig kontakt.

Likevel er kjemikaliebruken kun regulert etter kosmetikkforskrifter beregnet på kundene, og produsentene er unntatt plikten om å levere datablad.

• Velger grønne produkter for å stå lenge i jobb

Rammes av eksem og astma

– Frisørenes helse anses som lite viktig og prioriteres ikke, sier hms-ansvarlig i Frisørenes fagforening Fagforbundet, Vivian Jacobsen.

Hun viser til at frisører har ti ganger mer eksem enn normalt, fem ganger mer risiko for skjelett- og muskelplager, og er i toppen av yrkesgrupper som rammes av astma og kols. Svært mange slutter de første årene, nettopp på grunn av eksem- eller astmaplager.

– Likevel finnes ikke en gang plikt til å levere datablad med produktene. Det er på en måte vedtatt at kosmetikk er ufarlig, sier Jacobsen.

Frisørproduktene er regulertsom kosmetikk, et regelverk som ivaretar kundene og ikke dem som jobber med produktene til daglig.

Mobbet frisørkampanje

Den pågående underskriftskampanjen ble startet i Europa, av UNI Europa Health & Beauty – som er frisørenes avdeling i den europeiske arbeidstakerorganisasjonen UNI. De representerer syv millioner arbeidere innen servicenæringer. Arbeidet for bedre reguleringer av frisørproduktene gjrøes sammen med salonger og arbeidsgiverorganisasjonen Coiffure EU.

Den direkte foranledningen var uttalelser fra EU-kommisjonens president Jean-Claude Junker, som har omtalt frisørenes kampanje som «small stuff» og en type kampanje som EU ikke skulle bruke energi på. Dette har provosert både arbeidstakere og arbeidsgivere.

– Frisører jobber for å få på plass bedre regelverk for produkter, kjemikalier og bruk av disse. Det er en million frisører i Europa, og vi er veldig provosert, sier Jacobsen. Hun forteller at også store deler av arbeidsgiversiden støtter regulering.

• En av tre slutter innen fem år

Viktig bevisstgjøring

Fagforbundet jobbet gjennom flere år med frivillig påvirkning av frisørbransjen, med prosjektene Grønn frisør og Kvalitetssalong – der produktene er gjennomgått og klassifisert etter risiko. Et titalls frisørsalonger gikk over til å bruke mer skånsomme produkter i kjølvannet av kampanjene. Ansatte i disse salongene forteller om en endret arbeidshverdag, der hodepine, eksem og astmaproblemer har gått ut når mer skånsomme produkter kommer inn.

– Det viktigste er at frisørene bevisstgjøres, at de tar innover seg farene og hvordan de bør beskytte seg. Dessuten må produsentene bli flinkere til å gi fra seg fakta om produktene. I dag møter frisørene mye glansa reklame fra selgerne og lite om skadelige kjemikalier som produktene inneholder.

• Åpent brev til Jean-Claude Junker

Bidra til bedre hverdag

– Vi kan alle bidra til å få på plass bedre reguleringer for frisørers helse og sikkerhet. Eu-kommisjonen synes vår helse er uten særlig betydning, la dem høre hvor feil de tar, signér UNI Europas kampanje, oppfordrer Jacobsen.

– Vi må gi EU-kommisjonen klar beskjed om at vi ikke er en "liten sak". Vi må gi beskjed om at vår helse er like viktig som alle andres, og at det er samfunnsøkonomisk klokt å sørge for at frisører ikke blir syke av jobben sin. Vi er så absolutt ikke "small stuff"! sier hun.

• Fagforbudnet krever grønn glamour

• Slik kan du bli miljøvennlig på jobben

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy