JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gjev designpris til Oslo-trikken. Suksessoppskrift: La ansatte bestemme i anskaffelsen

LAGET TRIKK: Geirr Cranner, HVO, Erling Dokken, leder personal og ledelsesklubben, Raymond Lorentzen, plasstillitsvalgt infrastruktur, Sebastian Haugland, tillitsvalgt trikken, Thomas Stave, klubbleder trikken, Martin Langsveen, tillitsvalgt verksted Rune Aasen, tidligere leder OSA, ,Harald Jeppesen, klubbleder verksted, Ola Floberg, leder OSA.

LAGET TRIKK: Geirr Cranner, HVO, Erling Dokken, leder personal og ledelsesklubben, Raymond Lorentzen, plasstillitsvalgt infrastruktur, Sebastian Haugland, tillitsvalgt trikken, Thomas Stave, klubbleder trikken, Martin Langsveen, tillitsvalgt verksted Rune Aasen, tidligere leder OSA, ,Harald Jeppesen, klubbleder verksted, Ola Floberg, leder OSA.

Werner Juvik

Prisen fra Doga (Design og arkitektur Norge) tildeles neste uke Sporveien. Se hvordan de ansatte sørget for suksessen.

2024030611494220240306133816

ola.tommeras@fagbladet.no

Da Oslo skulle ha nye trikker, ble trikkeførere, mekanikere, renholdere, infrastruktur, kundebehandlere, drift og trafikkledere, ja, alt av faggrupper i konsernet involvert. Resultatet vakte oppsikt, med effektive og universelt tilgjengelige vogner. Nå gir det Sporveien en gjev designpris.

De ansatte talte ekspertene midt imot, og kom opp med en trikk som vekker oppsikt i Europa. Les denne reportasjen fra i fjor om hvordan den nye Oslo-trikken ble til.

Suksessoppskriften – den er både konsernledelse og fagforening enige om: Sterk brukermedvirkning gjennom alle åra siden prosjektet med nye trikker startet i 2009. Ansatte og alle typer brukere har vært med.

Sporveien, et av de mest bærekraftige selskap

Torsdag 14. mars blir Doga-prisen høytidelig overlevert. Doga (Design og arkitektur Norge) beskrives som landets viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.

– Vi har fått det til, jubler konsernsjef Birte Sjule i en pressemelding. Hun legger også æren for resultatet på brukermedvirkning i anskaffelsen.

Bulket politibil med trikken - og forsvant.

Ikke tilfeldig

Trikkenes universelle utforming, tilgjengelighet for passasjerer og gode løsninger med plass og dører, er blant argumentene for prisen. Det ble ikke til ved en tilfeldighet,

– Involvering av fagfolk og brukere av trikken var kjempeviktig i innkjøpsprosessen, sier leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg. Han påpeker også hvor stor forskjell det er på resultatet mellom trikker, der ansatte har vært dypt involvert, og bussbransjen i Oslo, der de ansatte mener seg satt på sidelinjen.

– For bussene er det gjort alt for raske bytter av nye teknologiske løsninger. Det er satset på umoden batteriteknologi, lite fleksibel ladeinfrastruktur og uprøvde påkjøringsramper, sier Floberg.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy