Gjev designpris til Oslo-trikken. Suksessoppskrift: La ansatte bestemme i anskaffelsen
LAGET TRIKK: Geirr Cranner, HVO, Erling Dokken, leder personal og ledelsesklubben, Raymond Lorentzen, plasstillitsvalgt infrastruktur, Sebastian Haugland, tillitsvalgt trikken, Thomas Stave, klubbleder trikken, Martin Langsveen, tillitsvalgt verksted Rune Aasen, tidligere leder OSA, ,Harald Jeppesen, klubbleder verksted, Ola Floberg, leder OSA.
Werner Juvik
Prisen fra Doga (Design og arkitektur Norge) tildeles neste uke Sporveien. Se hvordan de ansatte sørget for suksessen.
ola.tommeras@fagbladet.no
Da Oslo skulle ha nye trikker, ble trikkeførere, mekanikere, renholdere, infrastruktur, kundebehandlere, drift og trafikkledere, ja, alt av faggrupper i konsernet involvert. Resultatet vakte oppsikt, med effektive og universelt tilgjengelige vogner. Nå gir det Sporveien en gjev designpris.
Suksessoppskriften – den er både konsernledelse og fagforening enige om: Sterk brukermedvirkning gjennom alle åra siden prosjektet med nye trikker startet i 2009. Ansatte og alle typer brukere har vært med.
• Sporveien, et av de mest bærekraftige selskap
Torsdag 14. mars blir Doga-prisen høytidelig overlevert. Doga (Design og arkitektur Norge) beskrives som landets viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.
– Vi har fått det til, jubler konsernsjef Birte Sjule i en pressemelding. Hun legger også æren for resultatet på brukermedvirkning i anskaffelsen.
• Bulket politibil med trikken - og forsvant.
Ikke tilfeldig
Trikkenes universelle utforming, tilgjengelighet for passasjerer og gode løsninger med plass og dører, er blant argumentene for prisen. Det ble ikke til ved en tilfeldighet,
– Involvering av fagfolk og brukere av trikken var kjempeviktig i innkjøpsprosessen, sier leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Ola Floberg. Han påpeker også hvor stor forskjell det er på resultatet mellom trikker, der ansatte har vært dypt involvert, og bussbransjen i Oslo, der de ansatte mener seg satt på sidelinjen.
– For bussene er det gjort alt for raske bytter av nye teknologiske løsninger. Det er satset på umoden batteriteknologi, lite fleksibel ladeinfrastruktur og uprøvde påkjøringsramper, sier Floberg.