JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen løsning i sikte for vedlikeholdsetterslepet på jernbanen

ETTERSLEP: Det er fortsatt et stort etterslep på vedlikehold av jernbanen. Her fra Otta stasjon i sommer.

ETTERSLEP: Det er fortsatt et stort etterslep på vedlikehold av jernbanen. Her fra Otta stasjon i sommer.

Morten Hansen

Jernbanen i Norge lider av et voldsomt etterslep på vedlikehold, og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har lovet at det skal bli bedre. Men slik ser det ikke ut.

2024122010423520241220104235

Nygård har flere ganger sagt at regjeringen satser på drift, vedlikehold og fornying av jernbanen i neste års statsbudsjett, og han har lovet at togtrafikken de kommende årene skal bli mer punktlig.

Men ifølge Nasjonal transportplan (NTP) for 2025-2031, vil bevilgningene de neste seks årene ikke minske etterslepet i vedlikehold av jernbanen. Tvert imot vil dette øke med 2,3 milliarder kroner hvert år, melder TV 2.

Ifølge NTP må det årlig bevilges 8,1 milliarder kroner for å holde tritt med forfallet, men i statsbudsjettet for 2025 er det bevilget 2,3 milliarder kroner mindre enn behovet.

– Regjeringen har vært klar på at de skal satse på økt vedlikehold og ta vare på det vi har fremfor å bygge nytt. Da er det oppsiktsvekkende at etterslepet øker de neste årene, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Morten Stordalen.

Statssekretær Cecilie Knibe Lund i Samferdselsdepartementet bekrefter også at det mangler penger til å opprettholde standarden i NTP de neste seks årene.

– Regjeringens prioritering av fornying vil innebære at etterslepet øker noe i første seksårsperiode og innhentes noe i andre seksårsperiode, sier hun.

Samferdselsministeren har tidligere sagt i Stortinget at både tid i sporet og tilgjengelige ressurser i leverandørmarkedet gir begrensninger på hvor mye vedlikehold og fornying man kan få gjort,

Det stiller direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund seg undrende til.

– Entreprenørmarkedet har en historisk tørke i oppdrag. Daglig er det nye henvendelser fra entreprenører som nærmer seg konkurs. At samferdselsministeren viser til manglende kapasitet i markedet er derfor oppsiktsvekkende og feilaktig, mener hun.

(©NTB)

vaktsjef@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
ETTERSLEP: Det er fortsatt et stort etterslep på vedlikehold av jernbanen. Her fra Otta stasjon i sommer.

ETTERSLEP: Det er fortsatt et stort etterslep på vedlikehold av jernbanen. Her fra Otta stasjon i sommer.

Morten Hansen

Nygård har flere ganger sagt at regjeringen satser på drift, vedlikehold og fornying av jernbanen i neste års statsbudsjett, og han har lovet at togtrafikken de kommende årene skal bli mer punktlig.

Men ifølge Nasjonal transportplan (NTP) for 2025-2031, vil bevilgningene de neste seks årene ikke minske etterslepet i vedlikehold av jernbanen. Tvert imot vil dette øke med 2,3 milliarder kroner hvert år, melder TV 2.

Ifølge NTP må det årlig bevilges 8,1 milliarder kroner for å holde tritt med forfallet, men i statsbudsjettet for 2025 er det bevilget 2,3 milliarder kroner mindre enn behovet.

– Regjeringen har vært klar på at de skal satse på økt vedlikehold og ta vare på det vi har fremfor å bygge nytt. Da er det oppsiktsvekkende at etterslepet øker de neste årene, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Morten Stordalen.

Statssekretær Cecilie Knibe Lund i Samferdselsdepartementet bekrefter også at det mangler penger til å opprettholde standarden i NTP de neste seks årene.

– Regjeringens prioritering av fornying vil innebære at etterslepet øker noe i første seksårsperiode og innhentes noe i andre seksårsperiode, sier hun.

Samferdselsministeren har tidligere sagt i Stortinget at både tid i sporet og tilgjengelige ressurser i leverandørmarkedet gir begrensninger på hvor mye vedlikehold og fornying man kan få gjort,

Det stiller direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund seg undrende til.

– Entreprenørmarkedet har en historisk tørke i oppdrag. Daglig er det nye henvendelser fra entreprenører som nærmer seg konkurs. At samferdselsministeren viser til manglende kapasitet i markedet er derfor oppsiktsvekkende og feilaktig, mener hun.

(©NTB)

vaktsjef@ntb.no