Nettbasert formidling av privat pleie og omsorg på full fart inn i Norge

Colourbox.com

Privat pleiehjelp helt ned til femti kroner timen. Book på nett og få hjelpen rett hjem. Nå etablerer nettjenesten Care.com seg i Norge.

2019062811134020190628143137

– Jeg håper virkelig at dette ikke får fotfeste i Norge.

Leder av Sykepleierforbundet, Eli Gunhild By

– Dette et todelt arbeidsliv og sosial dumping så det holder.

Iren Luther, leder av yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

ola.tommeras@fagbladet.no

Care.com er den raskest voksende tjenesteplattformen der du kan finne hjelpere til pleie- og omsorgstjenester i hjemmet, ifølge deres egen nettside. De tilbyr alt fra pleie til eldre, personlig assistanse og omsorg for barn til rengjøringshjelp og dyrepass.

De opplyser at nettstedet har nesten 33 millioner medlemmer over hele verden.

Fagbladet har testet tjenesten. Vi fikk foreslått timelønn på 88 til 113 kroner i timen. Nå vi søkte etter hjelp, fikk vi tilbud helt ned i femti kroner timen. Nærmeste ansvarlig viste seg å være i Berlin.

Kun en matching plattform

Care.com startet i 2006 i Boston i USA og har utvidet til Europa de siste årene. Det europeiske hovedkontoret er i Berlin, som også står for all formidling av omsorg i Norge.

Nettstedet framstår som et bemanningsbyrå, men er ikke det. Det er kun en matching plattform som formidler kontakt mellom oppdragstilbyder og kjøper, ifølge selskapet selv. I Norge finnes det verken et ansvarlig firma eller ledere.

– Dette er en matching-plattform der de som søker hjelp til pleie og andre tjenester kan finne det og der omsorgsgivere kan finne jobb, forklarer Dirk Kasten, direktør for PR og kommunikasjon ved care.com Europes hovedkontor i Berlin til Fagbladet.

– Dessverre har vi ikke en landansvarlig i Norge, opplyser han.

Kasten viser til at Care.com har et system med evaluering av tilbyder samt et sikkerhetssenter der abonnentene kan lese om hva de skal sjekke. Det kan også kjøpes forhåndssjekk av dem som skal inn i hjemmet ditt.

– Dette er underbetalte jobber til desperate arbeidstakere

Iren Luther som leder yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, reagerer sterkt på denne typen arbeidsformidling innen omsorg i Norge.

Iren Luther.

Iren Luther.

Øystein Windstad

– Dette er sosial dumping så det holder, sier hun.

Luther er ikke overrasket over at både assistenter, helsefagarbeidere og sykepleiere tilbyr arbeidskraft til dumpingpris på nettstedet. Hun mener det henger sammen med ufrivillig deltid.

– Når nyutdannede blir møtt med stillinger de ikke kan leve av legges grunnlaget for denne typen formidling av tjenester. Det er ikke slik vi ønsker at arbeidslivet og velferdsstaten vår skal fungere, sier hun.

– For meg ser det ut som dette ikke er faglært personell overhodet. Hvem lærer da opp disse personene? Hvem følger opp jobben dem gjør?

Care.com bekrefter overfor Fagbladet at ingen er ansatt, men at de kun formidler kontakt.

– Da ser det ut til at de videreformidler underbetalte jobber til desperate arbeidstakere som er på jakt etter en jobb de kan leve av, sier Luther.

– Ingen trygghet for sikker pleie

Norske lover og regler er ikke tilpasset nettbasert omsorgsmatching med pleie utført av uautoriserte. Fagbladet har spurt både Helsedirektoratet, Helsetilsynet og Forbrukertilsynet om hvem som kan stilles til ansvar dersom mottaker ikke får forsvarlig pleie. Vi har blitt sendt fram og tilbake mange ganger. Konklusjonene er at de eneste ansvarlige er de som utfører tjenesten og mottakeren som arbeidsgiver. Heller ikke Skattedirektoratet har særlig erfaring med denne typen virksomhet, eller om det blir innbetalt arbeidsgiveravgift og skatt.

Eli Gunhild By.

Eli Gunhild By.

Leif Martin Kirknes

– Dette gir ingen trygghet for sikker pleie. I Norge er vi vant med et system som sørger for at det tas ansvar for tjenesten som utføres, kommenterer Sykepleierforbundets leder Eli Gunhild By til Fagbladet.

– Vi er ikke tjente med et slikt tilbud. Jeg håper det ikke fester seg i Norge, sier hun.

– Vi bruker avanserte algoritmer

Fagbladet spør Care.com Europe: – Hvordan sikrer dere at mottaker får riktig pleie?

– Vi gir familier som søker hjelp og de som tilbyr hjelp muligheten til kontakt gjennom avanserte multifaktor algoritmer. På denne måten presenterer vi passende kandidater for en families omsorgsbehov. Det er deretter opp til familien å evaluere omsorgsgiveren de har funnet på Care.com, forklarer Dirk Kasten.

Han forklarer konseptet slik: «Omsorgstilbyder kan opprettet en dybde-profil som inkluderer arbeidserfaring, sertifikater og krav til jobben. Disse profilene hjelper til å identifisere tilbydere etter spesifikke behov. I tillegg vurderer og bruker vi tilbakemeldingene fra våre kunder og gjør dette tilgjengelig for andre, slik at de kan gjøre informerte beslutninger. Vi bruker et femstjerners vurderingssystem som er det mest vanlige på internett.

I tillegg kan familier rapportere våre omsorgstilbydere til kundeservice. Våre interne spesialister vil da gjennomgå profilen og avgjøre en reaksjon. Hvis vi finner ut at et medlem utgjør en risiko eller har oppført seg upassende overfor tilbyder, så vil dette medlemmet umiddelbart bli fjernet fra vår plattform.»

Uten formell kompetanse

Fagbladet gjorde en test av omsorgsmatching:

«Pleie søkes til hjemmeboende eldre, to timer daglig, fire dager i uka i Oslo». Annonsen popper automatisk opp så snart Fagbladet har registrert en fiktiv bruker og klikket gjennom alternativene.

Tilbudene er mange. Prisene varierer fra 50 til 270 kroner i timen. De færreste har formell faglig bakgrunn, men oppgir at de er gode til å snakke med eldre.

Vi får opp tilbydere med foto og erfaring, der vi kan klikke liker eller ikke liker omtrent som i en Tinder-app.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Presentert som Care.com Europes ekspert på eldreomsorg i Norge.

Presentert som Care.com Europes ekspert på eldreomsorg i Norge.

skjermdump

Ved registrering blir vi først ønsket velkommen av Care.com Europes ekspert på eldreomsorg i Norge. Det er en hyggelig og betryggende velkomsthilsen med fornavn og bilde, som indikerer at nettstedet følger opp med ekspertise. Eksperten skal vise seg å være en ekspert på svært mye hvis vi skal tro på det sdom dukker opp av senere velkomsthilsner.

Kun Berlin uttaler seg

Vi kontakter kundeservice gjennom kontaktskjema, og ber først om å få et intervju med ledelsen i Norge. Spesielt interessant kan det være å intervjue eksperten på eldreomsorg i Norge, hun som ønsket oss velkommen.

En vennlig konsulent svarer etter et par dager.

– All kontakt skjer gjennom hovedkontoret i Berlin. Vi har ingen ledelse i Norge, forklarer han.

Hundre kroner timen

Mens vi ventet på svar fra Berlin testet vi omsorgsmatchingen med flere profiler.

Vi forsøker å søke etter personlig assistent til ung mann med sterk funksjonsnedsettelse. Det samme gjentar seg. Vi blir ønsket velkommen av Care.com Europes ekspert på personlig assistanse i Norge. Dette er akkurat den samme personen som var ekspert på eldreomsorg. Hun skal etter hvert også dukke opp som ekspert på barnepass og familierelasjoner i både Norge, Canada og Tyskland.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Presentert som Care.com Europes ekspert på personlig assistanse i Norge.

Presentert som Care.com Europes ekspert på personlig assistanse i Norge.

skjermdump

Nettstedet gir oss tilbud om mange potensielle personlige assistenter. De fleste er uten formell kompetanse med lite eller uklar erfaring. Men prisen er lav – for det meste en timepris på rundt hundrelappen.

Fra 88 til 113 kroner timen

Jeg registrerer meg som tilbyder og oppgir å være en ufaglært 30-åring som kan hjelpe til med å pleie eldre. Foreslått lønnsnivå kommer opp automatisk og i henhold til avanserte logaritmer, ifølge care.com. Jeg bør jobbe for mellom 88 og 113 kroner timen, står det.

– Vi setter ikke taksten. Den bestemmes av omsorgstilbyderne selv og blir forhandlet direkte med familiene som ansetter dem. Vi mener omsorgsarbeidere skal bli betalt en rettferdig lønn og derfor tillater vi ikke timepriser som er under «universelt minimum», forklarer informasjonsdirektør Kasten i en e-post til Fagbladet.

Eksperten er PR-rådgiver

Vi finner igjen Care.com Europes ekspert på nettstedet Linkedin via et søkeverktøy for ansiktsgjenkjenning. Der bruker eksperten sitt fulle navn. CV-en viser ingen helsefaglig bakgrunn, men mange år i PR-bransjen. Hun er for tiden ansatt som senior PR-manager i Care.com Europe.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Presenteres som Care.com Europes ekspert på barnepass i Norge.

Presenteres som Care.com Europes ekspert på barnepass i Norge.

skjermdump

Når vi konfronterer kommunikasjonsdirektør Dirk Kasten i Berlin med det, opplyser han at vedkommende er ekspert på familierelasjoner etter å ha redigert hundrevis av artikler om tema, men vedgår at det er inkonsekvent at samme person er ekspert på alle omsorgsområder.

– Vi skal undersøke inkonsekvensen du påpeker med vår avdeling for produktmarkedsføring, skriver han.

Kun avtalen med tilbyder som gjelder

– Vi ser at dette kan være problematisk. Nordmenn er vant med at helsetjenester er godt regulert med konkrete rettigheter dersom feil oppstår, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Tonje Hovde Skjelbostad.

– Forbruker bør være klar over at de i hovedsak må basere seg på det som framgår av avtalen med tjenesteyteren dersom de er misfornøyd, påpeker hun.

Helsedirektoratet og Helsetilsynet følger opp helse- og omsorgstjenesteloven, men den retter seg mot helsepersonell med faglig bakgrunn og autorisasjon. Vi fant ingen på omsorgsmatchen til Care.com Europe som oppgir at de er autorisert helsepersonell.

Er selv ansvarlig overfor skatteetaten

I de fleste tilfeller skal tilbyder på slike nettsteder betale skatt av inntektene.

– Tilbyderne av tjenester er selv ansvarlig for å oppgi sine inntekter, skriver senior kommunikasjonsrådgiver Ernst Larsen i Skatteetaten i en e-post til Fagbladet.

Det finnes regler for skattefritak på noen typer småjobber med en grense på 6000 kroner, men den har mange unntak.

– Skattefritak er knyttet opp mot arbeidsgivers oppgaveplikt. Dette er ment som en forenkling for oppdragsgivere og ikke som et smutthull for oppdragstakere, opplyser Larsen.

Care.com

• Care.com er et amerikansk konsept og verdens største online markedsplass for pleie, omsorg og hjelp til hjemmet, ifølge selskapet selv.

• Nettstedet er ferskt i Norge, men har allerede flere hundre abonnenter og omsorgstilbydere av alt fra eldreomsorg og personlig assistanse til barnepass eller hjelp i hjemmet i Norge.

• I USA har markedsplassen mottatt mye kritikk etter at kriminelle har fått operere som tilbydere, ifølge en rapport gjengitt i Wall Street Journal. Flere tusen tilbydere av tjenester ble fjernet tidligere i år etter kritikken.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy