JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslo-busser går igjen etter IT-trøbbel

FORSINKET: Ruter er ett av selskapene som rammes av IT feilen,

FORSINKET: Ruter er ett av selskapene som rammes av IT feilen,

Roy Ervin Solstad

IT-problemene som førte til forsinkelser for en del bussruter i Oslo mandag morgen, er nå løst.

2025021009083020250211093748

– Kundene våre kan nå oppdatere seg på avganger i appen. Det har vært noen forsinkelser, men stort sett går alt som normalt, sier Eilif Swensen, pressekontakt i Ruter, til NTB.

Det var en IT-feil hos det nordiske kollektivselskapet Nobina som skapte forsinkelser for bussene både i Norge, Danmark, Finland og Sverige.

I 13.30-tiden opplyser Nobina til NTB at selskapets IT-team har iverksatt en midlertidig løsning, som betyr at systemene nå er i drift igjen.

– Det pågår intensivt arbeid for å kartlegge den underliggende årsaken til problemer, sier Jonatan de Koter, kommunikasjonsansvarlig i Nobina Norge.

Han sier at trafikken ventes å gå som normalt ut dagen. Ruter har siden 10-tiden klart å koble seg til systemet som viser når bussene kommer og hvor de er.

Nobina drifter noen av bussene til Ruter, selskapet som står for det meste av kollektivtrafikken i Oslo.

Forsinkelser

Ruter skriver på sine nettsider at flere avganger er forsinket opptil ti minutter på grunn av dataproblemer på bussen, ifølge Aftenposten.

Knut-Martin Løken, pressevakt i Ruter, bekrefter overfor avisen at problemene til Ruter skyldes Nobinas problemer.

– Nobina har store IT-utfordringer, så de får per nå ikke info om hvilke avganger som kjører. Dette er en stor utfordring for vår samordningssentral, sier Løken.

Rammer flere steder

Ifølge Karine Nordseth, direktør i Nobina Norge, har problemene skapt trøbbel for bussene både i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

– Vi har veldig store forstyrrelser. Vi savner internettoppkobling, og det innebærer stor påvirkning på all vår trafikk. Det påvirker systemene til alle våre kjøretøy, planlegginger og skjema, sier Niklas Torslund hos Nobinas pressetelefon til TV 4.

Finske Yle melder at 48 bussruter i Helsingfors-regionen er rammet av IT-problemene mandag morgen, og at det har ført til forsinkelser og innstillinger i den finske hovedstadens kollektivtrafikk.

VG har hørt med busselskapene som drifter i flere av de store byene. I Stavanger, Bergen, Trondheim og Kristiansand er ikke bussene rammet av dataproblemene. Det opplyser pressekontaktene i Kolumbus, AtB, Skyss og Akt.

uvakt@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
FORSINKET: Ruter er ett av selskapene som rammes av IT feilen,

FORSINKET: Ruter er ett av selskapene som rammes av IT feilen,

Roy Ervin Solstad

– Kundene våre kan nå oppdatere seg på avganger i appen. Det har vært noen forsinkelser, men stort sett går alt som normalt, sier Eilif Swensen, pressekontakt i Ruter, til NTB.

Det var en IT-feil hos det nordiske kollektivselskapet Nobina som skapte forsinkelser for bussene både i Norge, Danmark, Finland og Sverige.

I 13.30-tiden opplyser Nobina til NTB at selskapets IT-team har iverksatt en midlertidig løsning, som betyr at systemene nå er i drift igjen.

– Det pågår intensivt arbeid for å kartlegge den underliggende årsaken til problemer, sier Jonatan de Koter, kommunikasjonsansvarlig i Nobina Norge.

Han sier at trafikken ventes å gå som normalt ut dagen. Ruter har siden 10-tiden klart å koble seg til systemet som viser når bussene kommer og hvor de er.

Nobina drifter noen av bussene til Ruter, selskapet som står for det meste av kollektivtrafikken i Oslo.

Forsinkelser

Ruter skriver på sine nettsider at flere avganger er forsinket opptil ti minutter på grunn av dataproblemer på bussen, ifølge Aftenposten.

Knut-Martin Løken, pressevakt i Ruter, bekrefter overfor avisen at problemene til Ruter skyldes Nobinas problemer.

– Nobina har store IT-utfordringer, så de får per nå ikke info om hvilke avganger som kjører. Dette er en stor utfordring for vår samordningssentral, sier Løken.

Rammer flere steder

Ifølge Karine Nordseth, direktør i Nobina Norge, har problemene skapt trøbbel for bussene både i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

– Vi har veldig store forstyrrelser. Vi savner internettoppkobling, og det innebærer stor påvirkning på all vår trafikk. Det påvirker systemene til alle våre kjøretøy, planlegginger og skjema, sier Niklas Torslund hos Nobinas pressetelefon til TV 4.

Finske Yle melder at 48 bussruter i Helsingfors-regionen er rammet av IT-problemene mandag morgen, og at det har ført til forsinkelser og innstillinger i den finske hovedstadens kollektivtrafikk.

VG har hørt med busselskapene som drifter i flere av de store byene. I Stavanger, Bergen, Trondheim og Kristiansand er ikke bussene rammet av dataproblemene. Det opplyser pressekontaktene i Kolumbus, AtB, Skyss og Akt.

uvakt@ntb.no