Posten har løst kuldeutfordringen – her bruker de kun elektriske kjøretøy
Posten Norge viser frem den største og første elektriske lastebilen som skal brukes på Svalbard. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ole Berg-Rusten / NTB
Posten har knekt koden for hvordan de skal bli fossilfrie også i arktiske forhold. En el-lastebil settes nå i drift på Svalbard.
marius.helge.larsen@ntb.no
– Nå er vi der at vi kun har elektriske kjøretøy på Svalbard. All distribusjon skjer nå med fossilfrie kjøretøy, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til NTB.
Den siste brikken som skulle på plass, var en lastebil som kunne takle de røffe forholdene og den ekstreme kulden. Det har de nå funnet i en Scania-lastebil som har vist seg å fungere fint selv i temperaturer under 20 minusgrader.
– Foran oss har vi en lastebil på 19 tonn, som nå settes inn i ordinær drift etter at vi har testet den i arktiske forhold i en måned. Den har levert på forventningene, så nå blir den stående her oppe. Så det blir verdens nordligste elektriske lastebil i drift, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten til NTB.
Kullkraft
Han viste fram den nye bilen torsdag morgen – med Svalbards berømte isbjørnskilt i forgrunnen. Bilen skal frakte pakker, brev og gods mellom flyplassen, postterminalen og postkontoret i Longyearbyen – en relativt kort rute.
Pressesjef i Posten Norge, Kenneth Tjønndal Pettersen, viser frem den største og første elektriske lastebilen som skal brukes på Svalbard. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ole Berg-Rusten / NTB
– Nå har vi en fossilfri kjøretøypark. Så er det selvfølgelig en utfordring hvor energikilden kommer fra her oppe, men det er en jobb som er større enn det Posten kan gjøre på egen kjøl. Men både kjøretøyene våre og hele terminalen vår på Svalbard er fullelektrisk, sier Pettersen. Han sikter til at Longyearbyen fortsatt forsynes med strøm fra kullkraftverk – noe som etter planen skal fases ut fra 2023.
Det nye bil-tilskuddet har vært gjennom omfattende testing. Først ble lastebilen prøvd på Østlandet, så kjørte Posten den opp til Tromsø.
– Den skulle over Saltfjellet, noe vi var veldig spente på. Samtidig ønsket vi å avdekke ladeinfrastrukturen for tyngre kjøretøy. Alt var fint til vi begynte å passere Nord-Trøndelag. Da var ikke ladeinfrastrukturen spesielt god, men kjøretøyet fungerte som bare det.
Fastlandet neste
Etter noen måneder i drift i Tromsø valgte Posten å utsette bilen for en siste styrkeprøve på Svalbard, hvor det nå altså er besluttet at den blir værende.
På fastlandet er det ennå en vei å gå før Posten blir fossilfrie, men erfaringene fra Svalbard viser at temperaturene ikke nødvendigvis står i veien. Ved inngangen av året var 37 prosent av kjøretøyene til Posten fossilfrie, ifølge Pettersen.
Utskiftingen av de tyngre kjøretøyene startet for ett år siden.
– Totalt har vi fem elektriske lastebiler, og vi har 65 nye lastebiler i bestilling, sier pressesjefen.