Oslo første kommune som krever full åpenhet

Snart kan du sjekke hva skattepengene dine går til: Byrådet krever at private selskaper opplyser hva de tjener på velferd

Anna Granqvist

– Vi vil vurdere å lage et eget gevinstregister som er lett tilgjengelig for folk flest, sier byråd Tone Tellevik Dahl. – Unødvendig og næringsfiendtlig språkbruk, svarer NHO-direktør.

2019020611444520190410203756

oystein.windstad@fagbladet.no

Hvor mye av skattepengene går til barnevern og eldreomsorg, og hvor mye blir igjen som gevinst til de private omsorgsselskapene? Oslo blir første kommune som vil gi skattebetalerne innsyn i hvor mye kommersielle selskap tjener.

Oslo kommune bruker et halvt forsvarsbudsjett på innkjøp av varer og tjenester hvert år.

– Gevinstkravet har aldri blitt stilt før. Med den nye Oslo-modellen for helse- og omsorgssektoren sikrer byrådet full åpenhet om private aktørers eventuelle gevinst når de driver på oppdrag for kommunen. Dette handler om å ta tilbake kontrollen over velferden, sier byråd for eldre, helse og arbeid, Tone Tellevik Dahl (Ap) til Fagbladet.

Les også undersak med NHO, som mener tiltaket er unødvendig og språkbruken næringsfiendtlig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FØRST I NORGE: Tone Tellevik Dahl er byråd i Oslo for eldre, helse og arbeid: -Vi innfører en utvidet Oslomodell som skal sikre heltid, faste stillinger og ordna forhold.

FØRST I NORGE: Tone Tellevik Dahl er byråd i Oslo for eldre, helse og arbeid: -Vi innfører en utvidet Oslomodell som skal sikre heltid, faste stillinger og ordna forhold.

Øystein Windstad

• Amerikanske milliardærer kontrollerer 25 prosent av kommersiell velferd i Norge

Lønnsom velferd

Etter ni års drift av blant annet sykehjem i Oslo satt de to eierne av det kommersielle velferdsselskapet Unicare igjen med over en halv milliard kroner. Fagbladets gjennomgang av Skattelistene fra i fjor viser at et ektepar som driver eldreomsorg tjente 24 millioner kroner, og at de største norske eierne av kommersiell velferd har over en milliard i formue. Tidligere har Fagbladet omtalt hvordan det er umulig som skattebetaler å få grundig og detaljert innsyn i hvordan penger som går til kommersiell velferd, blir brukt.

• Journalist jobbet undercover som hjemmehjelp: De fikk 15 minutter og han 70 kr. timen

Vil lage gevinstregister

Oslo kommune kjøper inn varer og tjenester for 27 milliarder kroner i året. Det er halvparten av hva Norge bruker i året på Forsvaret. Tellevik Dahl sier hun og de rødgrønne vil gi skattebetalerne innsyn i hvordan pengene blir brukt:

– Vi kommer til å holde informasjon om gevinst offentlig. Dette skal nå være offentlig informasjon som allmennheten lett skal kunne få innsyn i. Vi vil vurdere å lage et eget gevinstregister som er lett tilgjengelig for folk flest, sier Ap-politikeren. Hun sier videre at når kommunen lyser ut anbud for kommersiell velferd, vil ett av kriteriene være hvor stor gevinst selskapene planlegger:

– Dette for å se om offentlige penger brukes på det de skal: Velferd. Eller om de går til privat fortjeneste.

• Helsefagarbeider fikk ikke jobb i Oslo fordi hun er mørkhudet

OSLO-OMBUD: Ivar Johansen er politiker for SV og driver en blogg der han fokuserer på å bedre folks tilbud om velferd. Johansen viser til at bare innen hjemmehjelp har fire selskaper med over 500 brukere blitt kastet ut av Oslo de siste tre årene.

OSLO-OMBUD: Ivar Johansen er politiker for SV og driver en blogg der han fokuserer på å bedre folks tilbud om velferd. Johansen viser til at bare innen hjemmehjelp har fire selskaper med over 500 brukere blitt kastet ut av Oslo de siste tre årene.

ivarjohansen.no

Flere selskaper kastet ut fra Oslo

SV-politiker Ivar Johansen driver nettsiden osloombudet.no, der han legger vekt på å sikre at kommunens tjenester fungerer bra for brukerne. Johansen driver også en blogg der han gransker hvordan velferdstjenestene fungerer. En gjennomgang av hjemmetjenestene og hjemmesykepleie gjort av Johansen viser at de tre siste årene har fire selskaper blitt kastet ut eller ikke fått fornyet kontraktene.

• Den nye sjefen i barnehagen mente lønna til de ansatte var for lav: Da ordnet han tariff.

Tror krav rydder opp

De rødgrønne i Oslo kommer også med krav til at selskap innen helse skal ha faste ansatte, bruke lærlinger, snakke solid norsk, ikke bruke bemanningsselskap blant annet. SV-politiker Johansen tror de nye kravene vil føre til at useriøse selskaper ikke får kontrakter:

– Jeg syns de nye kravene kan bidra til å rydde opp i dette. Kommune har ikke hatt gode nok verktøy. Da jeg kranglet med det tidligere borgerlige byrådet om Orange helse ble jeg nektet innsyn. De mente informasjonen var forretningshemmeligheter. Når pleie og helse blir forretning, og folkevalgte ikke får innsyn har du et problem, sier Johansen til Fagbladet.

• Sjekk hvor mange milliarder Norges mest lønnsomme byråkrater har hanket inn

– Unødvendig og umodent forslag, mener NHO-direktør

KRITISK: Administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecile Kaltenborn frykter kommersielle selskaper vil se vekk fra Oslo.

KRITISK: Administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecile Kaltenborn frykter kommersielle selskaper vil se vekk fra Oslo.

Jon Amundsen/NHO Service og Handel

– NHO Service og Handel er kritiske til innsyn i gevinst og mener informasjonen er god nok i dag, sier direktør Anne-Cecilie Kaltenborn.

ØYSTEIN WINDSTAD

oystein.windstad@fagbladet.no

NHO Service og Handel, som organiserer de kommersielle velferdsselskapene, sier de er glade for Oslo-modellen og at 9 av 10 allerede har faste stillinger. Men arbeidsgiverorganisasjonen er kritiske til Oslo kommunes tiltak med innsyn i gevinst:

– Vi mener at dette virkemiddelet er unødvendig og umodent. Det er unødvendig fordi bedriftene er bundet av regnskapslovgivningen, hvor kostnader og inntekter fremgår. Det er også umodent fordi det er svært vanskelig å forstå hvordan kommunen har tenkt å definere gevinst ut over regnskapsreglene. Det er ikke deres rolle, og konsekvensene av vidtgående innsyn i bedrifters interne forretningsforhold er ikke godt utredet, sier administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn.

Usikre på hvordan tallene skal brukes

NHO og Kaltenborn sier de har mange spørsmål om hvordan informasjonen skal brukes:

– Slik gevinstkriteriet fremstår i modellen, og slik byrådet snakker om det i forskjellige intervjuer i media, mener vi at det handler mer om en politisk markering enn å finne tiltak som virker. Vi vil forstå at seriøse bedrifter vil føle seg uglesett og mistenkeliggjort. Det som verre er, er at bedrifter oppfatter det som så usikkert hva informasjonen skal brukes til at de rent fornuftmessig vil beskytte seg mot vilkårlig behandling, sier Kaltenborn. Hun viser også til en rapport gjort av Menon Economics og at overskuddet til over 2000 selskaper innen kommersielle velferd er på fra minus en til pluss ni prosent i snitt:

– Gjennomgangen viser at overskuddet går tilbake til drift og utvikling av tjenestene, sier Kaltenborn.

Tror kommersielle mister interessen

Hun tror de kommersielle velferdsselskapene kan komme til å se vekk fra Oslo:

– En konsekvens kan være at de mister interessen for kommunen. Vi skal være glad for at vi har hatt gode leverandører som har bidratt til at sykehjem og andre kommunalt finansierte tjenester er blitt bedre de siste årene. Byrådet snakker nå svært lite om at mange pasienter, brukere og beboere er takknemlige for gode privatdrevne løsninger som har levert kvalitet gjennom mange år, ikke kortsiktige gevinster.

– Byråd Tellevik Dahl har overtatt Rødts arroganse overfor alt som ikke er offentlig – det er skremmende og trist å lese om, sier Kaltenborn. Hun mener byrådets formuleringer som hemmelighetskremmeri, å ta tilbake kontrollen over velferden og at offentlige penger ikke skal brukes til store utbytter, er næringsfiendtlige.

– Større åpenhet med private

Kaltenborn og NHO mener de private har ført til mer innsyn:

– Det er blitt større kunnskap om hva en tjeneste skal koste for kommunen, og slik sett har de private bidratt til åpenhet, ikke til hemmelighetskremmeri om bruk av skattepenger. Nå må byrådet slutte med respektløs omtale av bedrifter som de vet har levert gode tjenester gjennom mange år. Kommunen sier de skal ta tilbake kontroll over velferden – det er i alle fall ikke grunnet private leverandører at de ikke har kontroll, sier Kaltenborn i NHO Service og Handel til Fagbladet.

Innfører Oslomodellen for helse og omsorg

• I 2017 ble Oslomodellen innført for å sikre at kommunen penger ikke gikk til svart arbeid i byggebransjen.

• Oslo kommune innfører nå også de samme kravene til kommersielle i helse og omsorg.

• Oslo blir første kommune som vil offentliggjøre hvor stor gevinst selskaper som driver velferd har.

• De skal lages et åpent register som alle kan søke i for å finne ut hvor mye av skattepengene som går til tjenester og hvor mye som blir gevinst.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy