NY KAMP OM SØPLA: Ansatte i renovasjonsetaten i Oslo har lagt ned et enormt arbeid for å få avfallskjøring på skinner igjen. Det har vakt uro når Oslo Høyre vil jobbe for å få tjenesten ut på nytt anbud.
Werner Juvik
ola.tommeras@fagbladet.no
Oslo Høyres varslede innsats for å få søpla i Oslo ut på nytt anbud, fortsetter å vekke reaksjoner – senest forrige uke i Dagsavisen. Lurer du på hvem som har rett om kvalitet og utvikling? Fagbladet har hentet ut antall klager hver eneste uke de siste 2,5 årene og laget en graf. Scroll langs grafen og sjekk selv.
Friskmeldt tjeneste
– Tjenesten er friskmeldt. Ligg unna søpla vår!
Det var meldingen fra plasstillitsvalgt for renovatørene, Geir Edvartsen og Emil Gasparovic, hovedtillitsvalgt i Oslo REN Anne Sandborg og leder i Teknisk fagforening Fagforbundet Oslo, Terje Strømsnes, i Dagsavisen torsdag forrige uke.
De foralte om jobben som er lagt ned for å rydde i kjølvannet av forrige Høyre-byråds anbud med Veireno som vinner.
• Fagbladet november 2015: Nykommeren Veireno dundrer inn i markedet
Stolte av jobben
– Nå begynner vi å bli stolte av jobben vår igjen, sier hovedtillitsvalgt i Oslo REN, Anne Sandborg.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Den nye søppeldebatten i Oslo oppstod etter budsjettarbeidet for 2019. Oslo Høyre er ikke skremt av verken Veireno-skandalen eller RenoNorden-konkursen, og vil ha søppel på anbud igjen.
– Dette kommer til å være en viktig sak for Høyre. Vi har troen på at private kan konkurrere med kommunen om å levere best mulig tjenester, sa Høyers finanspolitiske talsmann Øystein Sundelin til Fagbladet like før jul.
Han levner ingen tvil om at hvis Høyre får det som de vil, så blir avfallsinnhenting satt ut på konkurranse igjen.
Sparer småpenger
Ifølge Høyre vil det bli 48 millioner kroner billigere om private får konkurrere om å hente søppel fra husstandene i byen. Siden renovasjon er en gebyrfinansiert tjeneste, så kan ikke kommunen tjene penger på den eller bruke det eventuelt innsparte beløpet på annet enn å redusere renovasjonsavgiften.
Da blir det bare småpenger igjen på hver husstand. Til sammen dreier det seg om 11 kroner og 90 øre per måned – forutsatt at det ikke påløper ekstra kostnader ved et nytt anbud.
Vekker harme
Blant de ansatte i renovasjonsetaten har Høyres varslede kamp for nye anbud skapt reaksjoner. Denne uka forteller de Dagsavisen om det enorme arbeidet for å få tjenesten på rett kjøl igjen. En måleenhet er antall klager. Det har sunket fra mer enn 4.000 i uka til 150.
Vinteren for to år siden jobbet 30 til 40 kundebehandlere på spreng med å behandle 13.900 klager på fire uker.
– Nå har vi brukt mange timer og millioner av kroner på å rydde opp. Vi har fått orden på lønn og pensjon og kjøreruter. Før visste vi ikke hvem som kjørte, hvor de kjørte eller hva som ble gjort. Vi mister kompetansen som er bygd opp, dersom dette går på nytt anbud, sier Sandborg til Dagsavisen.
Fagbladet høsten 2016: Kundebehandlerne utslitt av klager
Fra over 4.000 til under 100
På det meste lå antall klager på 4166 på ei uke. Det var nesten to måneder etter oppstart på forrige anbudsrunde. I august i år var antallet nede i 98. Utover høsten har klagetallet stabilisert seg rundt 150 per uke.
Forrige vinter opplevde Østlandet og Oslo et av tidenes verste snøkaos, og klagetallet føk opp til 1532. Det er likevel 125 færre klager enn vinteren før, da det knapt var et snøfnugg i Oslo sentrum, og søppelet ble hentet under private Veirenos ledelse.
Sparer på lønn og pensjon
– Det er kun lønn, pensjon og arbeidsforhold de private selskaper kan spare på, mener Anne Sandborg.
Da Veireno gikk konkurs var hun blant de første fra Fagforbundet ved renovatørenes brakker.
– Dette var verre enn fryktet, sa hun. Fagforbundet Oslo sørget for at renovatørene fikk etterlengtede arbeidshansker den dagen.
Siden den gangen er det tatt tak i arbeidsforhold og arbeidstider, brakkene er utvidet, ansatte har fått språkkurs og arbeidskontrakter og lønnsavtaler er gjennomgått.
Fagbladet februar 2017: Denne avtalen skulle aldri vært inngått
– Vil bli bedre anbud
Sundelin hevder at et nytt anbud vil bli bedre gjennomført enn det forrige Høyre-byråd var ansvarlig for i 2015.
– Hva vil Høyre gjøre som ikke ble gjort forrige gang?
– Vi har nå fersk kunnskap om forrige konkurranse, som skal sikre en helt annen situasjon neste gang dette går på anbud, sier Sundelin og legger til:
– Oslo kommune kjøper inn varer og tjenester for nesten 30 milliarder årlig. Alt dette er ulike former for konkurranse og anbud.
– Fra venstresiden blir det sagt at dette må være en dårlig sak for Høyre å vinne velgere i Oslo med. Tror du innbyggerne ønsker renovasjon på anbud igjen?
– Jeg tror vi innbyggere ønsker lave gebyrer. Og jeg tror alle er mest opptatt av gode tjenester – ikke hvem som drifter. Slik det i velferden er viktig med reell valgfrihet for alle – finansiert av kommunen, men valgt av brukerne.
Dette er antall klager fra 2016 til 2019
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
SKÅL: 43 prosent av norske arbeidstakere må selv betale for julebordet selv.
Colourbox
– Vi er overrasket over den sterke økningen ettersom svakere kronekurs har ført til høyere levekostnader i utlandet, sier Nav-direktør Hans Christian Holte.
Hanna Skotheim
Offentlig ansatte renholdere er en gruppe som har særaldersgrense. For å få særalderspåslaget som regjeringen foreslår i nye pensjonsregler må de kunne dokumentere stillingsprosent og at de faktisk hadde stilling med særaldersgrense 30 år tilbake i tid.
Werner Juvik
NAV-ANSATT: Fardowsa Qambi har jobbet som veileder ved Nav i bydel Sagene i Oslo i to år.
Jo Straube
OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Anne Sandborg i Oslo REN er oppgitt over valgkampsaken til Høyre, å sette renovasjon på anbud igjen.
Werner Juvik
NY KAMP OM SØPLA: Ansatte i renovasjonsetaten i Oslo har lagt ned et enormt arbeid for å få avfallskjøring på skinner igjen. Det har vakt uro når Oslo Høyre vil jobbe for å få tjenesten ut på nytt anbud.
Werner Juvik
OPPGITT: Hovedtillitsvalgt Anne Sandborg i Oslo REN er oppgitt over valgkampsaken til Høyre, å sette renovasjon på anbud igjen.
Werner Juvik