Eivind Senneset
SFO-leder, barne- og ungdomsarbeider
Jeg mener at det et barn trenger i en travel skoledag er muligheten til å ta egne valg.
Det å kunne velge om de vil være inne å tegne mens de andre er ute og leker, det å kunne velge å delta i en fysisk lek, det å ha valgmuligheten til å sette seg ned og spille et spill.
Jeg tror at ved å la barna velge selv i tidlig alder, vil dette påvirke om barnet tørr å ta egne valg når det blir voksent. Hvis et barn aldri får velge, vil det bli handlingslammet når det må ta egne valg.
SFO er evaluert for første gang på 13 år. Her er dommen
Det å starte dagen med spørsmålet «hva vil du gjøre i dag»? gir barnet muligheten til å velge den aktiviteten som passer sin personlighet.
I stedet for å bli plassert med noe de ikke syns er komfortabelt eller mestrer i det hele tatt.
Det gir også barnet erfaring i å måtte ta konsekvensen av sine valg og å stå for dem.
Barnas frilek og valgfrihet på andre områder er noe vi må bygge på og gi barna muligheten til å velge selv.
Velge selv om de vil spise, velge selv om de vil ut, velge selv om de vil sette seg ned og tegne.
Bystyret i Bergen vil at flere skal ta fagbrev
Et barn må kunne velge selv hva det skal gjøre! ( innenfor rimelighetens grenser).
Det å lære seg å kunne føle på kroppen om de trenger mat den neste timen, det å føle om de trenger å slappe litt av, det å kjenne på kroppen at nå trenger jeg å springe ifra meg litt.
Dette er valg barna skal få, valg barna lærer av.
Det å kunne føle på seg selv hva det bør gjøre.
Gjennom å kunne velge selv hva de skal gjøre, finner også barna sin identitet – om de er den aktive, den kunstneriske. Om de er fotballspilleren, ingeniøren eller sjakk-kongen.
«Gir du barna muligheten til å velge selv, gir du barna muligheten til å velge hvem de er.»
Frilek er et ord som blir brukt mye.
Men hva betyr det? Hva er forskjellen mellom frilek og voksenstyrt lek?
Frilek er når barna selv får velge lek, her er det de som blir enige om regler og velger selv hvilket arena de skal bruke. Frilek er lek som er motivert og initiert av barna.
Voksenstyrt lek er når en voksen bestemmer lek, plass og regler. Det er når barna skal høre etter hva den voksne sier. Slik aktivitet passer seg best i en skolehverdag som for eksempel i en gymtime der læringsmål skal nås.
Men når barna ikke er på skolen, men for eksempel på SFO skal de kunne velge selv hva de vil gjøre denne dagen.
Frilek er den viktigste aktiviteten et barn kan ha. Det å kunne VELGE SELV hva de vil/bør gjøre.
Frykter SFO-priser på 9.000 kroner i måneden
Spise når de kjenner at de er sulten, løpe når de har for mye energi, sette seg ned når de er slitne.
Valg som de også vil måtte ta når de vokser til og skal stå på egne ben.
Et barn som klarer å ta sine egne valg, uavhengig av hva andre sier – er et sterkt barn som har funnet ut hvem hun/han er. Det er å kjenne seg selv så godt at de vet hva de bør gjøre.
Det er et barn som har funnet sin identitet.
FALLER UTENFOR: – Rusavhengige faller litt utenfor når de blir gamle. Mange har ikke evne til å bo på steder uten tilsyn hele døgnet, sier Ellen-Mari Olsson, spesialhjelpepleier med videreutdanning i psykiatri.
Kathrine Geard
Helsefagarbeidere og hjelpepleiere, renholdere og sykepleiere har i dag særaldersgrense. Arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og Virke mener denne ordningene ikke bør videreføres fullt ut.
Frøydis Falch Urbye
OMSKOLERT: Rune Lundquist gikk fra bruker til medarbeider på Sagatun. – Jeg ble bedre av å hjelpe andre, sier han.
Werner Juvik
KOM TILBAKE: – Ja, jeg var syk, men jeg trengte å være blant folk, sier Katherine Carroza-Roos.
MISNØYE: Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen
PÅ BØLGJELENGDE: Dei to kollegaene Anne Gro Olesrud Rugaas (36) og Nina Helen Haugan Hansen (38) og er samde om det meste. Og viktigast for begge er at brukarane har gode dagar og opplever meistring når dei er på dagavdelinga.
Marianne Otterdahl-Jense
Eivind Senneset