Kløyvde tommelen – flere i livsfare

Billigrenovasjon skar seg første dag

FULL STOPP: Trikkene sto i kø mens stressede renovatører løp fram og tilbake mellom bruksanvisning på nettbrett og styringsknapper. De fleste hadde problemer med mekanismene på de nye bilene. Veireno mener alle har fått korrekt opplæring.

FULL STOPP: Trikkene sto i kø mens stressede renovatører løp fram og tilbake mellom bruksanvisning på nettbrett og styringsknapper. De fleste hadde problemer med mekanismene på de nye bilene. Veireno mener alle har fått korrekt opplæring.

WERNER JUVIK

Frustrasjon, kaos og arbeidsskade preget første dag med ny billigoperatør for innsamling av avfall i Oslo.

2016100412054020161010142356

ola.tommeras@fagbladet.no

Mandag overtok selskapet Veireno all innsamling av avfall i Oslo. Med ny og mer effektiv driftsmodell, skal selskapet gjøre jobben flere titalls millioner kroner billigere enn dem som har hatt oppdraget hittil.

Fagbladet fulgte med på oppstart fra morgen til kveld.

Arbeidstilsynet etterforsker arbeidsulykken

KLAR KJØR: Grytidlig i dag møtte 130 renovasjonsarbeidere på Alnabru til første dag med Veireno. Ytre enebakk-selskapet skal samle inn avfall fra 700.000 innbyggere alene.

KLAR KJØR: Grytidlig i dag møtte 130 renovasjonsarbeidere på Alnabru til første dag med Veireno. Ytre enebakk-selskapet skal samle inn avfall fra 700.000 innbyggere alene.

Werner Juvik

Fra mandag hentes søpla i Oslo billigere enn noen gang

Kløyvde tommelen

De var slitne, frustrerte, og mange var fly forbanna – renovatørene som kom inn til mottaksstasjonen på Haraldsrud i Oslo i går. Allerede på en av de første tømmingene gikk det galt.

– Sjåføren sleit med å få mekanismen til å fungere, og klaget over at de ikke hadde fått opplæring i hvordan å bruke nytt utstyr. Så skriker han til. Handa gikk i luka og tommelen kløyvdes på langs, forteller Kenneth Thon som hadde vakt på mottaket på formiddagen. Han måtte ta seg av den uheldige sjåføren og kjøre ham til legevakta.

Europa rekommunaliserer renovasjonen

– Kollegaene på bilen var rådville, visste ikke hva de skulle gjøre. Det virket på meg som om de ikke hadde fått vite noe av hva de skulle gjøre ved en nødssituasjon, sier han.

Veireno svarer at alle har opplæring og visste hva de skulle gjøre. Se hele tilsvaret lenger ned.

Søker i Romania etter 130 sjåfører til søppelkjøring i Oslo

De fleste slet

Fagbladet fulgte med på tømmingene på Haraldrud en halv times tid etter ulykka, og ut det som skulle ha vært en maksimal arbeidsdag for renovatørene som startet klokka fem og seks på morgenen. Med et par unntak, så slet samtlige med å få tømmemekanismen på bilene til å fungere, flere slet i mange minutter med å prøve og feile. Frustrasjonen var stor.

Du betaler ekstra for avfallselskapenes profitt

– Dette er helt nytt utstyr, og ble bare så vidt vist oss på morgenen, sier en.

– Det er ren skjær galskap. Hvordan mener de at vi skal finne ut av dette, sier en annen som har jobbet flere år med renovasjon i Oslo.

SEINT: Oslo sentrum ved 12-tiden. De fleste var sterkt forsinket.

SEINT: Oslo sentrum ved 12-tiden. De fleste var sterkt forsinket.

WERNER JUVIK

– Vanlig problem ved oppstart

Da klokka passerte 15.15 hadde kun 23 av normalt 77 lass blitt levert. Kun en tredel, 107 mot normalt 300 tonn var mottatt på Haraldrud. Veireno forklarer at det er et vanlig problem i oppstartsfasen.

– En gang var dette en kremjobb

Skal kjøre med langt færre

Mandag klokka 05 kjørte de første bilene ut fra Veirenos parkeringsplass på Alnabru. De startet med 35-40 ekstra mannskaper, reservebiler i gang, ekstra beredskap i kommunen og full innsats fra alle. Beredskapsperioden varer i opptil seks måneder. Deretter skal jobben gjøres av kun 96 renovatører på to skift, og med 42 mot tidligere 77 biler.

Mottaksanleggene på Haraldrud og Klemetsrud har ansatt 11 ekstra mannskaper for å holde åpent til klokka 22 på kvelden, men planen er å gå tilbake til normal åpningstid i mars måned.

Nykommer dundrer inn i avfallsmarkedet

Stress og slit

Det tar kort tid i Oslo sentrum før vi ser en renovasjonsbil som sliter, ved Welhavens gate/ Parkveien. Stressede renovatører løper fram og tilbake mellom manualen på nettbrett i hytta og den ekstra lange bakparten med kompresjonsluke. Bilen er for lang til å rygge opp skråningen og vekk fra trikkskinnene. De må finne ut av hevemekanismen. Etter fem minutter står tre trikker og venter. Senere skal vi se mange slite med det samme. Frustrerte renovatører finner ut av mekanismene etter prøv og feile-metoden.

Så mye har søppelavgiften steget i din kommune

HÅPLØST: 300 nøkler som ikke er sortert etter ruta. - Håpløst, mente renovatører.

HÅPLØST: 300 nøkler som ikke er sortert etter ruta. - Håpløst, mente renovatører.

Werner Juvik

Frustrerte og slitne

Den unge renovatøren banner høylytt og rister oppgitt på hodet. En etter en kom de inn på Haraldsrud, sterkt forsinket, forbannet, frustrerte og slitne.

– Vi har ikke fått opplæring i hvordan å bruke dette, fortalte den ene sjåføren etter den andre. De slet med å få åpna luka, den lange bakparten på de nye bilene gikk i betongen, de løp fram og tilbake mellom manualer på nettbrettet og knapper på utsiden. De som hadde vakt på mottaksanlegget ga beskjed om å heve bakparten til enakslingene, etter erfaringene fra de første bilene som krasjet i betongkanten.

– De viste oss dette et par minutter i morges, og kan ikke forvente at det skal gå av seg selv, sier en.

– Jeg parkerer. Jeg har kjørt sammenhengende i mer enn ti timer. Det går på trafikksikkerheten løs å fortsette. Det er mitt ansvar om jeg kjører i hjel noen, erklærer en annen renovatør med flere års erfaring fra et av selskapene som hadde gjort jobben inntil i går.

Abonner på Fagbladets nyhetsbrev

– Ren skjær galskap

– Jeg har vært to år i Norge og jobbet med renovasjon. Det er ikke lett for arbeidsinnvandrere å få seg annen jobb, men dette er blitt ren, skjær galskap nå. Jeg ser etter noe nytt, sier en renovatør, og forklarer:

– Vi fikk utlevert ei ny rute og 300 nøkler som er sortert etter alfabetet, ikke etter ruta i morges. Ingen på bilen kjenner ruta, det finnes ikke system for nøklene. Hvordan i all verden mener kommunen og selskapet at vi skal få til dette? spør han.

135 tonn manglet

Enkelte av bilene fortsatte med innsats på overtid. Den siste leverte lass nummer to klokka 20.45. Da hadde det gått mer enn 15 timer siden oppstart.

Tall fra Haraldrud viser at det leveres 350 til 356 tonn avfall fra Oslo sentrum på mandager (tall fra august og september).

Ved stengetid i går kveld var det levert 221 tonn. Det er 135 tonn mindre enn hva som var levert i løpet av vanlig arbeidsdag forrige mandag.

DIRIGERTE: Glenn Ingebretsen stoppet flere som hoppet opp på kanten for å tømme bilen manuelt. - Livsfarlig. De har ikke fått nok opplæring, mener han.

DIRIGERTE: Glenn Ingebretsen stoppet flere som hoppet opp på kanten for å tømme bilen manuelt. - Livsfarlig. De har ikke fått nok opplæring, mener han.

Werner Juvik

Ikke opplæring

– Dette kan ikke fortsette slik. Vi har meldt ifra til vår HMS-ansvarlige, som skal ta det videre med kommunen og Veireno. Renovatørene har hatt omvisning på Haraldrud, men ikke skikkelig opplæring på bruken av bilene, sier Glenn Ingebretsen som hadde første kveldsvakt i går.

Da Fagbladet var tilstede så vi renovatører som hoppet opp på betongkanten til sorteringsbåndet, desperate for å få tømt bilen når de ikke fikk stempelet helt ut. De ble stoppet av ansatte på mottaksanlegget.

– Jeg stoppet to til i en slik livsfarlig situasjon i løpet av kvelden, forteller Ingebretsen.

Veireno: - Alle har fått opplæring

– Alle har fått opplæring, forsikrer HR-direktør Kirsten Bates i Veireno.

Fagbladet forelegger henne frustrasjonen og problemene vi så de ansatte hadde med å få det nye utstyret til å fungere. HR-direktøren sier det er naturlig med litt frustrasjon med nytt utstyr, men understreker at alle har fått opplæring.

– Ansatte har fått opplæring både i forhold til nytt utstyr og hvordan mekanismene på bilen fungerer, skriver hun i tilsvar fra selskapet.

Brøt HMS-prosedyrer

Vedrørende ulykken forklarer Bates at dette var en erfaren renovatør som var uheldig.

– Ved gjennomgåelse av ulykken og rapportering av denne, så framkommer det av forklaring fra renovatøren selv, at han og hans kollega på bilen ikke har fulgt HMS-prosedyrer som de kjenner godt til, skriver Bates.

Ifølge vakthavende på mottaksanlegget, slet den uheldige renovatøren med å få tømmemekanismen til å fungere da ulykken skjedde, og mannskapet på bilen var veldig rådville.

Bates understreker at beredskapsplan med telefonnummer til ambulanse er i bilen.

– Dette er godt synlig i vårt styringssystem som renovatørene har kjenneskap til og har tilgang til via sin telefon. Alle bilene har dessuten førstehjelpsutstyr.

Vanlig oppstartsproblem

At kun en tredel var levert etter ni timer drift, er ikke bekymringsfullt, ifølge Veireno.

– Dette er et vanlig problem som kan oppstå i oppstartsfasen, skriver Bates.

– Dette er bare sørgelig

– Det er bare sørgelig. Vi ser dette hver gang en tjeneste skal ut på anbud igjen, sier Fagforbundet.

Leder av seksjon Samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, mener stresset og problemene som de ansatte blir utsatt for ved nye anbudsrunder er unødvendige.

– Ved hvert anbud presses pris, da blir det ikke rom for skikkelig opplæring, lønns- og arbeidsforhold presses og innbyggere opplever dårligere service, kommenterer han.

I fjor innkasserte eier av Veireno et utbytte på åtte millioner kroner fra avfallsinnsamling i Veirenos kommuner, ifølge regnskapene for 2015.

– I stedet for utbytte til operatøren, kunne denne delen av innbyggernes avfallsgebyr gått til bedre opplæring i egenregi, påpeker Guldbrandsen.

Renovasjon i Oslo

• Under det forrige byrådet, ble renovasjon for hele Oslo tildelt Veireno. Oppstart var satt til 3. oktober i år.

• Selskapet tilbød å gjøre jobben for 420 millioner kroner, som er 129 millioner kroner billigere enn tilbudet fra RenNorden og 81 millioner billigere enn Norsk Gjenvinning, som gjorde jobben inntil mandag.

• Veireno har et konsept der de skal utnytte biler og ansatte mer effektivt enn konkurrentene.

• Det er det største renovasjonsanbudet gitt til en operatør i Norge. De skal samle inn avfall fra 700.000 innbyggere.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy