JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bring-sjåfører kan bli mål for fienden, om Norge rammes av krig

LEVERANDØR: Bring har en avtale med Forsvaret om å frakte alt fra doruller til beltevogner.

LEVERANDØR: Bring har en avtale med Forsvaret om å frakte alt fra doruller til beltevogner.

Posten Norge

Avtalen mellom Posten Bring og Forsvaret vekker bekymring i LO.

2024032510540120240325105401

alf@lomedia.no

Bring-sjåfører på forsvarsleveranser kan bli lovlige angrepsmål i krig, uten å vite det, skriver Klassekampen.

I 2018 inngikk Forsvaret avtale med Posten Bring om kjøp av logistikktjenester. Bring kjører alt fra doruller og medisiner til beltevogner og tanks.

Flere forhold bekymrer jurist i Røde Kors, Tobias Köhler.

– Et sentralt prinsipp i krigens folkerett er at man skal skille mellom det sivile og det militære, sier han til avisen.

Viktigst mener Köhler, er at sjåførene får riktig opplæring og at de vet hva de går til. Men det kan ikke Forsvaret garantere. Det er nemlig Postens ansvar.

Pressesjef Kenneth Pettersen i Posten sier avtalen er konfidensiell, og at de ikke vil kommentere saken.

Anders Jernberg i Forsvarets logistikkoperasjon (FLO) medgir at det vil være en viss fare knyttet til arbeidet, og at alle Bring-sjåførene skal tilbys en tilleggsavtale som omhandler forsvarsoppdragene, samt kurs i krigens folkerett.

Men som sivile kan Bring-sjåfører nekte å utføre oppdrag i krig, og har kun én måneds oppsigelse. Det gjør Stina Hassel i NTL Forsvar bekymret. Hun frykter forsvarsevnen svekkes.

– Transportbransjen er spesielt utsatt for kriminell virksomhet. Når Forsvaret ikke engang vet hvem som faktisk kjører transportene med viktig materiell – inn i sensitive leirområder, så er det veldig alvorlig, sier hun til avisen.

Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans sier at forsvarsoppdragene skal være frivillige.

– Sjåførene som takker ja skal få grundig informasjon og kursing. Øiahals sier forbundet ikke har fått henvendelser fra bekymrede sjåfører om saken.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
Stina Hassel, leder i NTL Forsvar.

Stina Hassel, leder i NTL Forsvar.

Alf Ragnar Olsen

LEVERANDØR: Bring har en avtale med Forsvaret om å frakte alt fra doruller til beltevogner.

LEVERANDØR: Bring har en avtale med Forsvaret om å frakte alt fra doruller til beltevogner.

Posten Norge