Busstreiken er over
Bussjåførene får ni kroner mer i timen. Nå takker denne mannen befolkningen og passasjerene for støtten
– Vi vil takke befolkningen og passasjerene våre for den massive støtten, sier forhandlingsleder Stein Guldbrandsen.
Werner Juvik
Forhandlingslederen fra Fagforbundet takker for den massive støtten fra folket. Men selv er han langt fra fornøyd med resultatet.
knut.nygaard@fagbladet.no
ola.tommeras@fagbladet.no
Fagforbundets forhandlingsleder Stein Guldbrandsen takker for folkets støtte under den elleve dager lange busstreiken.
– Vi vil takke befolkningen og passasjerene våre for den massive støtten vi har opplevd gjennom streiken. Vi har mottatt tusenvis av tilbakemeldinger fra sjåfører som forteller om spontane støtteerklæringer, heiarop og tomler opp, sier forhandlingsleder for Fagforbundet Stein Guldbrandsen til Fagforbundets nettside.
• Så mye fikk de ansatte i kommunene
Får ni kroner timen
Ifølge resultatet fra nattens forhandlinger får bussjåførene nå ni kroner mer i timen. Det tilsvarer rundt 20.000 kroner i året, og det betyr at partene i oppgjøret møttes omtrent på midten.
En del av mindretallet
Ifølge Fagforbundets nettside anbefaler et flertall i forhandlingsdelegasjonen oppgjøret. Selv om Stein Guldbrandsen er glad for folkets støtte under streiken, er han ikke fornøyd med resultatet.
– Jeg er ikke så fornøyd. Jeg er en del av mindretallet, men flertallsbeslutningen for enighet er et uttrykk for at dette var så langt vi klarte å komme på morgenkvisten. Det var i utgangspunktet ikke langt nok for oss, sier Stein Gulbrandsen til NRK etter at resultatet var klart.
Han sier forbundet likevel respekterer det flertallet har gått inn for.
– Vi er fire forbund som samarbeider. Vi har felles krav, vi forhandler sammen, og vi gir felles svar. Vi teller stemmene fra uravstemningen sammen. Det var et flertall og et mindretall. Vi tilhørte i helhet mindretallet, sier Gulbrandsen til NRK.
• Så mye høyere lønn fikk bussjåførene
Bussbransjeavtalen
Bussjåførene gikk ut i streik for å få arbeidsgiverne til å følge opp bussbransjeavtalen. Den slår fast at bussjåførene skal ha en lønn mer på linje med industriarbeiderlønnen.
• Nesten alle støttet de streikende bussjåførene
I 2007 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale om at lønna skulle nærme seg såkalt industriarbeiderlønn. Men bare i løpet av de siste tre årene har avstanden i årslønn mellom bussjåfører og industrien økt med 16.000 kroner.
– Vi må ha 20 kroner mer i timen for å komme opp på det nivået avtalen sier at vi skal ligge på, sa Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet da hun sto på streikevakt på Jernbanetorget i Oslo.
• Marit er både sjukepleiar og bussjåfør: Streiken sørgar for at bussen kjem i framtida
De første bussene vil være i gang fra klokken 12 torsdag, men befolkningen må regne med at det vil være driftsforstyrrelser ut over hele dagen.
Uravstemning
Ifølge Fagforbundets nettside anbefaler et flertall i forhandlingsdelegasjonen oppgjøret.
Før resultatet er endelig, skal det ut på uravstemning i de fire organisasjonene som er med i bussbransjeavtalen. Dersom forslaget får flertall blant den samlede medlemsmassen, er oppgjøret godkjent.
• Derfor streiket bussjåførene
Kunne streiken vært unngått?
Jon H. Stordrange, direktør i NHO Transport, er lettet.
– Nå er jeg glad for at vi kan frakte passasjerer igjen. Dette har vært en streik som først og fremst har rammet tredjepart, sier Stordrange til Fagbladet.
– Vi strukket oss langt for å tilby noe som motparten kunne akseptere, sier han.
Begge sider av bordet er enige i at resultatet er vesentlig bedre enn opprinnelig tilbud.
– Kunne ikke et slikt tilbud ha kommet tidligere, og streiken vært unngått?
– Jeg tror ikke dette tilbudet ville vært godtatt av motparten for ti dager siden. Nå har vi møttes et stykke på vei fra begge sider. Gjennom meklingen kom vi fram til en løsning som begge sider kunne akseptere, sier Stordrange til Fagbladet.
• Fagforeningstopp: – NHO har begått et uhørt avtalebrudd overfor bussjåførene
Fagbladet får tak i ham torsdag formiddag, noen timer etter at partene hadde meklet gjennom natten og kommet fram til en løsning.
– Det var en frivillig mekling, og jeg er veldig glad for at vi møtte opp, sier Stordrange, og viser til at bussoperatørene er i en vanskelig situasjon etter et halvt år med redusert trafikk.
– Ja, det er fylkeskommunene som taper billettinntekter, men nå har fem fylkeskommuner enten innført redusert aktivitet eller varslet at de vil gjøre det, påpeker han.
Jeg tror ikke dette tilbudet ville vært godtatt av motparten for ti dager siden.
Jon H. Stordrange, direktør i NHO Transport