Aksjon for kontantløse busser 12. juni:
Bussjåførene i Østfold har fått nok av bussran. Nå setter de igjen pengeveska og aksjonerer
LAR PENGEVESKA STÅ IGJEN: Finn Arne Solberg og de andre bussjåførene i Østfold mener nok er nok. 1. april ble en bussjåfør ranet. 12. juni nekter sjåførene å ta imot kontanter på bussen.
Morten Hansen
Etter flere bussran, har bussjåførene i Østfold fått nok. Onsdag 12. juni aksjonerer de ved å nekte å ta imot kontanter.
morten.hansen@lomedia.no
– Vi mener det er en økende tendens til at busser blir ranet. Hovedgrunnen til at vi som yrkesgruppe blir utsatt for ran, mener vi er opplagt: Kontantene forsvinner fra resten av samfunnet, sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Nettbuss.
Det siste året har flere busser blitt utsatt for ran. Senest kvelden den 1. april ble en bussjåfør på Ise i Østfold ranet. Nå har sjåførene i Østfold fått nok. Onsdag 12. juni setter de makt bak et årelangt krav om kontantløse busser, og nekter å ta mot kontant betaling fra passasjerene.
• Som barn var Aline med i en gjeng som ranet busser og røyka hasj
ph
– Spontanreaksjonene etter det siste ranet var at klubben lokalt ville sette fra seg pengeveska for godt. Men vi har snakket med klubbene i Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet, og fant ut at en politisk aksjon var eneste muligheten ifølge hovedavtalen, sier Solberg.
Får ikke trygge sjåførene
Han påpeker at også busselskapene ønsker kontantfri betaling. Men de er bundet opp av lovgivning og kontrakter.
– Jeg tror det er få andre yrkesgrupper hvor arbeidsgiveren ikke kan sette i gang tiltak for å sikre sine ansatte. Men hos oss gjør lovverket at arbeidsgiver er fratatt muligheten til dette, sier Solberg.
• Full seier for bussfunksjonærene: Får etterbetalt hver arbeidstime i 2,5 år
Støtte fra arbeidsgiver
Og hovedtillitsvalgt i Nettbuss får støtte av arbeidsgiveren.
– Dette er noe både fagbevegelse og arbeidsgiver er enige om, sier Birger Ljunggren, regiondirektør i Nettbuss Østfold.
ph
– Vi ønsker ikke å utsette våre ansatte for risikoen for å bli ranet. For vår del har vi lenge ønsket kontantfrie busser, og det er et ønske som er gjennomgående for alle busselskaper, sier Ljunggren.
Endre lovverket
Han påpeker at det er lovverket og kontraktene som er til hinder for at ønsket skal bli oppfylt.
– For det første står det i lovverket at kontanter er et lovlig betalingsmiddel. Deretter må vi forholde oss til kontraktene vi har med oppdragsgiver. Vi kan ikke si at vi ikke vil ta imot kontanter, sier Regiondirektøren understreker at Østfold Kollektivtrafikk (ØKT) har gjort mye for å redusere kontantbruken i bussene.
• Her er Oslos første bussrute med førerløs buss
Vekter: – Enkelte blir veldig hissige når det er billettkontroll
– Kontantsalget går hele tiden ned og det er ikke voldsomt mye kontanter i omløp. Men det er fortsatt noen som tviholder på å bruke kontanter. Derfor hadde det vært gunstig om både lovverk og kontraktene hadde endret seg. I dagens samfunn burde ikke dette vært vanskelig å få til, sier Ljunggren.
Urimelige forskjeller
Finn Arne Solberg mener det er urimelig at bussjåførene kan la pengeveska stå igjen. Han påpeker at det er mulig å betale med både bankkort, kredittkort, busskort og app.
– Jeg synes det er rart at bussene må tviholde på kontantene. Kjører man gjennom bomringene, får man ikke betalt kontant. De fleste legekontorene tar ikke mot kontant betaling. Man får vel ikke tatt ut kontanter i bankene lenger. Vi mener norsk lov her er utvannet, når det er kontantfritt på så mange andre steder, sier Solberg.
Han påpeker at også bussjåførene merker at kontantbruken går ned.
– Det er veldig lite kontanter vi sitter med. Bruken har gått betraktelig ned. Problemet er at det har ikke de som raner oss fått med seg – eller så er de villige til å skade oss for livet for småpenger.