JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busstillitsvalgte vil ha slutt på konkurranseutsetting: –Vi bør drive med færrest mulig direktører

KONKURRANSEUTSATT: Skal bussene ut på anbud igjen? Sporveien i Oslo kjører trikk og t-bane i egen regi.

KONKURRANSEUTSATT: Skal bussene ut på anbud igjen? Sporveien i Oslo kjører trikk og t-bane i egen regi.

Redink Fartein Rudjord / Ruter

Politikerne vil fortsette med bussanbud. – De rødgrønne må gjennomføre det de sa i valgkampen, sier bussjåførenes tillitsvalgte.

2019111111430120230821171436

andreas.tharaldsen@fagbladet.no

Ove Andreas Solberg begynte å kjøre buss i 1994 for et fylkeskommunalt busselskap. Etter det har jobben hans blitt konkurranseutsatt flere ganger.

Når Buskerud blir en del av nysammenslåtte Viken, håper Ove Andreas Solberg at det rødgrønne flertallet vil la fylkeskommunen selv overta busskontrakter.

– Nå har vi et rødgrønt flertall i Viken. Nå håper vi de gjennomfører det de sa i valgkampen: at skattefinansierte tjenester skal drives av det offentlige, sier Ove Andreas Solberg som er fylkesseksjonsleder i Fagforbundet Buskerud.

Konkurranseutsetting gir velferdsprofitører fri passasje på bussveiene, ifølge Solberg.

– Disse selskapene kjører buss for å tjene penger, sier han.

Oslo Sporveier gjorde det motsatte av det regjeringa gjør med NSB. Nå er de på verdenstoppen i effektivitet

– Et rent bemanningsbyrå

Tall fra Fagforbundet viser at de fem største busselskapene hadde et overskudd på 338 millioner kroner i 2016.

Ove Andreas Solberg viser til at Brakar i Buskerud selv har kjøpt elektriske busser. Det betyr at busselskapet, som kjører på bestilling fra Brakar, bare stiller med bussjåfører.

– Da blir busselskapet et rent bemanningsbyrå. Skal vi ha det sånn? spør Ove Andreas Solberg.

Han mener det er lite ressurseffektivt å bytte ut hele bussparken hver gang et nytt busselskap vinner et anbud.

– Hvor blir de bussene av?

En gjennomgang fra DeFacto i 2014 viser at bussene i anbud bare er i bruk to tredjedeler av forventet levetid.

Solberg sier de ville unngått dette problemet om fylkeskommunen selv eide bussene. Det er ingen selskaper som investerer i nye busser på slutten av en kontraktsperiode.

– Hvis vi hadde drevet i egenregi, kunne vi fornyet bussene i takt med den teknologiske utviklingen, enten det er gass, hydrogen eller elektrisk.

{f2}

Mindre innflytelse

Når Brakar kun fungerer som bestiller, mener Solberg at de går utover de tillitsvalgtes innflytelse på sine arbeidsplasser.

– De tillitsvalgte i busselskapene har ingen avtale eller samarbeid med bestillerselskaper som Ruter og Brakar. Det kommer pålegg fra bestiller, men de tillitsvalgte får bare beskjed om at dette er en del av kontrakten. Når pratet Ruter og Brakar med de tillitsvalgte i busselskapene sist?

Frp-politikk

Frode Eriksen er nestleder i bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening. Han mener alt ligger til rette for at flere busskontrakter kan rekommunaliseres de neste årene.

– Det er bare ett parti i Oslo som har anbud på buss i sitt partiprogram, og det er Fremskrittspartiet, sier Frode Eriksen til Fagbladet.

Busstilbudet i Oslo har vært konkurranseutsatt siden 1990-tallet. Nå forventer bussjåførene at det rødgrønne byrådet fører en annen politikk.

Frode Eriksen har fått med seg at Oslo-byrådet vil ha profitt ut av sykehjem og barnevern. Han vil også ha profitten ut av det han kaller den harde velferden, som bussdrift.

– Busselskapene er kreative til å skvise mest mulig ut av sjåførene uten å bryte lover og regler, sier Frode Eriksen.

Det er bussbransjeavtalen og reglene for virksomhetsoverdragelse som gjelder for alle konkurranseutsatte bussjåfører. Selv om sjåførene er sikret samme lønns- og arbeidsvilkår, mener Eriksen stadige anbud skaper en uforutsigbar arbeidssituasjon.

– Du vet du har jobb, men du vet ikke i hvilket busselskap, sier Eriksen.

{f1}

– Direktører kjører ikke buss

I Trondheim er Ole Roger Berg leder i Buss- og Sporveisarbeidernes Forening. Han er oppgitt over at bussene i Trøndelag skal ut på anbud i 2021.

– Det blir ti år til neste mulighet, sier Ole Roger Berg til Fagbladet. Han skulle gjerne sett at bussene ble drevet i offentlig regi.

Ole Roger Berg sier at anbudene er splittet opp på en slik måte at det blir vanskelig å få til hele bussjåførstillinger. Når ikke driften kan samkjøres, må mange jobbe deltid.

Han mener også passasjerene ville fått et bedre busstilbud i offentlig regi.

– Vi slipper at noen skal ta ut profitt til sin egen lomme. I stedet kan alle pengene gå tilbake til kollektivtilbudet.

Lederen for Buss- og Sporveisarbeidernes Forening i Trondheim viser til at det koster mye penger å ha et anbudssystem.

– Det er et voldsomt kontrollregime og byråkrati, sier Ole Roger Berg.

Frode Eriksen deler oppfatningen til trønderen.

– Vi bør drive med færrest mulig direktører. Det er ingen direktører som kjører buss, sier Frode Eriksen.

Fagforbundet har regnet på hvor mye det koster å administrere anbud for fylkeskommunene og busselskapene. De anslår at konkurranseutsetting gir en årlig administrativ merkostnad på 230 millioner kroner.

Ser til Sporveien

Morten Amland Ulevik er leder i Fagforbundet Bergen Sporfunksjonene. De forsøkte å få bybanen i kommunal regi, men fikk ikke gehør hos politikerne.

– Det har blitt vanskeligere for de ansatte å påvirke driften, sier Morten Amland Ulevik til Fagbladet.

Amland Ulevik mener konkurranseutsetting har gjort at de har fått et unødvendig mellomledd i kollektivtransporten.

– Hvis bussen er full og det står 30 stykker igjen på et busstopp, kan ikke busselskapet bare sette inn en til buss, da risikerer de å ikke få betalt.

I Oslo er Frode Eriksen enig med Amland Ulevik.

– Slik det er i dag, definerer Ruter alt – sjåførene har ingenting de skulle sagt. Ruter bestemmer. Det er en administrasjon i Dronningens gate som lever sitt eget liv, sier han.

Både i Trondheim og Bergen ser de på Sporveien i Oslo som en suksess til etterfølgelse. Det kommunalt heleide selskapet driver trikk og t-bane i egen regi.

– Sporveien i Oslo har et av Europas mest effektive kollektivsystem. Det får vi ikke til med anbud, sier Ole Roger Berg.

Svensk suksess

I Sverige har Ørebro kommune og Vestmanland kommune gått sammen om å ta tilbake bussdriften i offentlig regi.

–Det har vært en suksess å drive busstrafikken i egen regi, med fornøyde reisende, flere passasjerer, godt arbeidsmiljø og en miljøvennlig busspark, sa Tommy Levinsson som er regionråd fra Socialdemokratene i Vestmanland til SVT 2017.

Det nye offentlige busselskapet begynte å kjøre denne høsten.

– Når vi styrer og leder driften selv kan vi arbeide med aktivt og fleksibelt med viktige saker som blant annet passasjertall, miljø og likhet. Og for bussjåførene innebærer egen drift bedre ansettelsestrygghet, sa Marie-Louise Forsberg-Fransson som er ordfører for Socialdemokratene i Ørebro.

Vil ikke utelukke rekommunalisering

Tonje Brenna (Ap) blir ny fylkesrådsleder i storfylket Viken. Hun vil ikke avvise å rekommunalisere bussene.

Tonje Brenna (Ap) blir det ny fylkesrådsleder i storfylket Viken.

Tonje Brenna (Ap) blir det ny fylkesrådsleder i storfylket Viken.

Nanna Aanes Wolden

– Vi har satt i gang en utredning om hvordan kollektivtilbudet skal organiseres i Viken. Nå vil vi ikke utelukke noe.

Oslo kommune og Akershus fylkeskommune eier i dag Ruter sammen. Når Akershus, Buskerud og Østfold blir til storfylket Viken kan det også få konsekvenser for kollektivselskapene.

– Jeg er opptatt av at vi finner gode løsninger med Oslo. Og vi kommer også til å involvere tillitsvalgte, sier Tonje Brenna til Fagbladet.

Fornøyd med anbud

Daniel Rees (MDG) er byrådssekretær for miljø og samferdsel i Oslo. Han sier byrådet ikke har planer om å stoppe konkurranseutsetting av buss.

– Da vi tok over i 2015 var flere tjenester privatisert i Oslo enn det som er vanlig i andre kommuner. Derfor har vi både sikret mer kommunal drift, og strengere krav gjennom den såkalte Oslo-modellen når vi kjøper varer og tjenester. Vi har ingen planer om at alle bussene i Oslo skal over i kommunal regi, siden dagens ordning med anbud har fungert godt, sier byrådssekretæren.

Han peker på at Unibuss, som kjører flere bussruter i Oslo, er et datterselskap av Sporveien. Sporveien er heleid av kommunen.

Daniel Rees viser til at bussjåførene er sikret ansettelse på samme lønns- og arbeidsvilkår, når et annet selskap tar over driften etter anbud.

– For meg er det viktig at de ansatte har ordnede forhold, enten de er ansatt i kommunen eller i selskap som utfører tjenester for kommunen. Kontraktene Ruter har med bussoperatørene er relativt langvarige, som regel ti år. Dette gir i seg selv en trygghet for de ansatte, sier byrådssekretæren.

Bussforeningene i Fagforbundet forstår ikke hvorfor politikerne er så redde for å kjøre buss selv.

– Dersom det ikke blir billigere og bedre, kan vi gjerne sette det ut til markedet igjen, sier Frode Eriksen.

Han hadde ventet seg mer av de rødgrønne politikerne.

– Det er skuffende at de rødgrønne tilsynelatende er like dogmatiske som de borgerlige partiene, sier Frode Eriksen.

Buss på anbud

Fra 1990-tallet begynte konkurranseutsettingen av busskjøringen.

Det er fylkeskommunene som har ansvaret for bussrutetilbudet.

De fleste fylkeskommunene har egne selskaper som har ansvaret for kollektivtransporttilbudet. Disse selskapene kjøper tjenester fra såkalte operatørselskaper, gjennom anbud.

De fleste busskontraktene er på 7-10 år.

I Oslo går tre bussanbud ut i 2019/2020: det er busslinjene i Oslo syd, Oslo indre og Oslo vest.

Det samme gjelder flere bussanbud i Viken.

Disse har ansvaret for kollektivtilbudet i Norge:

Ruter (Oslo og Akershus)

Brakar (Buskerud)

Vestfold Kollektivtrafikk (Vestfold)

Farte (Telemark)

Østfold Kollektivtransport (Østfold)

Skyss (Hordaland)

Kolombus (Rogaland)

Snelandia (Finnmark)

Agder Kollektivtrafikk (Agder)

AtB (Trøndelag)

Fram (Møre og Romsdal)

Hedmark Trafikk (Hedemark)

Kringom (Sogn og Fjordane)

Troms Fylkestrafikk (Troms)

Opplands Trafikk (Oppland)

Nordland fylkeskommune er selv kollektivtransportforvalter, men konkurranseutsetter bussrutene.

Det er ingen direktører som kjører buss

Frode Eriksen

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy