JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dette blir en av Aps aller viktigste valgkampsaker: Det handler om ansatte i offentlig sektor

– Vi trenger offentlig tjenester som blir målt på kvalitet, ikke kvantitet, sier Masud Gharahkhani.

– Vi trenger offentlig tjenester som blir målt på kvalitet, ikke kvantitet, sier Masud Gharahkhani.

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet vil ha slutt på en styring av offentlig sektor der bare det som kan telles er det eneste som teller.

2020120411550220201204115503

per.flakstad@fagbladet.no

Hvis Arbeiderpartiet kommer i en posisjon etter stortingsvalget til høsten der de får regjeringsmakt, vil en tillitsreform i offentlig sektor være noe av det aller viktigste de tar fatt på, ifølge Mette Nord og Masud Gharahkhani.

Begge sitter i programkomiteen som tidligere i år la fram et utkast til partiprogram for 2021 til 2025. Programmet skal vedtas på landsmøtet i april neste år.

Alle tjener på at ansatte blir lyttet til

– Skal måles på kvalitet ikke kvantitet

Masud Gharahkhani har ledet arbeidet med programutkastet om en tillitsreform.

– Vi ser at avstanden øker mellom de som beslutter hva som skal gjøres og de som faktisk skal utføre de offentlige tjenestene. Vi må få slutt på at ledere bruker masse tid på å måle og kontrollere hva som blir gjort av ansatte som gjør bare det de får beskjed om å gjøre, sier han.

Ifølge Gharahkhani virker det som om alt nå skal inn i et excel-ark, og at alt som ikke passer inn der, ikke blir regnet med.

– Vi trenger offentlig tjenester som blir målt på kvalitet, ikke på kvantitet, sier han.

Slik kuttet barnehagen to tredeler av sykefraværet. – Suksessfaktoren er tillit, sier leder

– Tillit betyr samarbeid

Tillitsreformen i programutkastet er ikke veldig konkret formulert, og ifølge Gharahkhani er det gjort med hensikt.

– Vi ville ha motsagt oss selv hvis vi først gikk ut og sa at vi vil skape en tillitsreform i offentlig sektor der ansatte og tillitsvalgte må få en viktig rolle, for så å formulere konkret hvordan dette skulle gjøres.

– Vi har sagt at vi ønsker en tillitsreform, og så må vi utvikle innholdet i den i samarbeid med partene i offentlig sektor – ansatte, administrasjon, brukere og ledere.

– Den norske modellen med et sterkt trepartssamarbeid må være et bærende element i reformen. Gjennom respekt for fagfolk og ved å involvere de ansatte kan vi styre offentlig sektor på en bedre måte enn i dag, sier han.

Halverte sykefraværet i hjemmetjenesten

– Gir oss mulighet for å utvikle tjenestene

Forbundsleder i Fagforbundet, Mette Nord, synes det har vært befriende å være med på en prosess der innspillene fra fagbevegelsen blir tatt på alvor.

Saken fortsetter under bildet:

– Ved å gi oss færre og mer overordnede mål for tjenestene får de ansatte muligheten til å drive et utviklingsarbeid som kan gi langvarig virkning for kvaliteten, sier Mette Nord.

– Ved å gi oss færre og mer overordnede mål for tjenestene får de ansatte muligheten til å drive et utviklingsarbeid som kan gi langvarig virkning for kvaliteten, sier Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

– Trenden i offentlig sektor har i flere år vært en intens målstyring der bare det som kan telles er det eneste som teller. Det er ikke slik vi måler kvalitet.

– I Arbeiderpartiets nye program gir politikerne tillit til de ansatte i offentlig sektor og overlater til partene å finne de beste løsningene for at innbyggerne skal få best mulig tjenester. Ved å gi oss færre og mer overordnede mål for tjenestene får de ansatte muligheten til å drive et utviklingsarbeid som kan gi langvarig virkning for kvaliteten, sier Mette Nord.

– Valget neste år blir et retningsvalg

Leder i Norsk Tjenestemannslag (NTL), Kjersti Barsok, er glad for at Ap vil gjøre en tillitsreform i offentlig sektor til en av sine viktigste saker i valgkampen.

Saken fortsetter under bildet:

– Neste års stortingsvalg blir et viktig retningsvalg om hvordan vi ønsker at offentlig sektor skal styres og fungere, sier Kjersti Barsok.

– Neste års stortingsvalg blir et viktig retningsvalg om hvordan vi ønsker at offentlig sektor skal styres og fungere, sier Kjersti Barsok.

Ole Palmstrøm

– Kvalitet er vanskelig å måle. Derfor tar høyresidens ønske om målstyring og kontroll det norske arbeidslivet i en helt annen retning enn det vi ønsker oss.

– Neste års stortingsvalg blir derfor et viktig retningsvalg om hvordan vi ønsker at offentlig sektor skal styres og fungere, sier Barsok.

Også forbundsleder i Fellesorganisasjonen (FO), Mimmi Kvisvik er fornøyd med programutkastet. Samtidig kommer hun med en advarsel:

Saken fortsetter under bildet:

– Én ting er å sette ned fine formuleringer på papiret, noe annet er å gjennomføre dem. Dette må ikke bli en papirtiger, sier Mimmi Kvisvik.

– Én ting er å sette ned fine formuleringer på papiret, noe annet er å gjennomføre dem. Dette må ikke bli en papirtiger, sier Mimmi Kvisvik.

Adrian Nielsen

– Da vi i sin tid bygde opp velferdsstaten i Norge ble det gjort som et fellesskapsløft. Dette programutkastet har mange av de samme verdiene.

– Men én ting er å sette ned fine formuleringer på papiret, noe annet er å gjennomføre dem. Dette må ikke bli en papirtiger, men føre til konkrete forandringer i måten vi styrer offentlig sektor på, sier hun.

Oslo er i gang

I Oslo har det rødgrønne byrådet erstattet det de ansatte kalte «stoppeklokkeregimet» med en tillitsreform. Ifølge Mette Nord begynner det nå å gi resultater. Men omleggingen har tatt tid, sier hun.

– 18 års borgerlig styre i Oslo lar seg ikke endre over natten. Hele administrasjonen var gjennomsyret av høyresidens måte å tenke ledelse og kontroll på. Arbeidet i Oslo med å endre holdninger og bygge opp tillit viser at det er nødvendig å bruke tid på en så omfattende reform som Aps programforslag legger opp til, sier hun.

Samtidig sier hun at Fagforbundet har mye å bidra med i et slik arbeid. Tidlig på 2000-tallet satte forbundet i gang et omstillingsprosjekt de kalte «modellkommuner» der enkeltkommuner inngikk avtaler om at utviklingen av kommunale tjenester skulle gjøres gjennom et trepartssamarbeid og at tjenester skulle drives i egenregi.

Prosjektet ble etterfulgt av et nasjonalt program kalt «Saman for ein betre kommune» som handlet om både samarbeid, inkludering og omstilling og å redusere sykefraværet i kommunene. Programmet ble videreført i flere omganger, men stoppet opp etter at den borgerlige regjeringen overtok i 2013.

Kommunen ble pålagt å avslutte suksessprosjektet. Da steg sykefraværet i Mandal dramatisk

Nylig har også forskere ved Sintef i Trondheim dokumentert resultater av et utviklingsprosjekt med tverrfaglig samarbeid og involvering av ansatte og tillitsvalgte i Trøndelag.

– Alt dette er erfaringer vi gjerne bidrar med inn i en tillitsreform i offentlig sektor, sier Mette Nord.

Sintef-forsker: – Samarbeid er vår fremste eksportvare

Stolt av å gå et skritt til venstre

Politiske motstandere har ment at Arbeiderpartiet tar et skritt til venstre i politikken med dette forslaget om tillitsreform.

Det tar Masud Gharahkhani med stor ro.

– Jeg synes det er helt greit å bli beskyldt for å bidra til å ta partiet et skritt til venstre. Det er jeg heller litt stolt av, sier han.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
– Ved å gi oss færre og mer overordnede mål for tjenestene får de ansatte muligheten til å drive et utviklingsarbeid som kan gi langvarig virkning for kvaliteten, sier Mette Nord.

– Ved å gi oss færre og mer overordnede mål for tjenestene får de ansatte muligheten til å drive et utviklingsarbeid som kan gi langvarig virkning for kvaliteten, sier Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

– Vi trenger offentlig tjenester som blir målt på kvalitet, ikke kvantitet, sier Masud Gharahkhani.

– Vi trenger offentlig tjenester som blir målt på kvalitet, ikke kvantitet, sier Masud Gharahkhani.

Jan-Erik Østlie