Norsk skøyte ble bordet av israelske soldater

Fikk støtte av rockestjerne, men føler seg oversett av UD

– Folkeretten åpner også for at det under visse vilkår kan anvendes makt, sier Utenriksdepartementet

LEGENDE: Flere av mannskapet på Ship to Gaza møtte rocker og Pink Floyd-legende Roger Waters 14. august på Telenor Arena. Han takket mannskapet fra scenen. Herman Reksten er nummer to fra venster og Jørgen Pedersen nr fem fra venstre.

LEGENDE: Flere av mannskapet på Ship to Gaza møtte rocker og Pink Floyd-legende Roger Waters 14. august på Telenor Arena. Han takket mannskapet fra scenen. Herman Reksten er nummer to fra venster og Jørgen Pedersen nr fem fra venstre.

Privat

De forsøkte å bryte den israelske blokaden av Gaza og fikk støtte av Pink Floyd-legenden Roger Waters foran 20.000 mennesker: – Mens han hilste på oss og lyttet, har ikke norske myndigheter en gang spurt oss om hva som skjedde, sier Ship To Gaza-kaptein Herman Reksten.

2018101213180520181012133944

oystein.windstad@fagbladet.no

I sommer ble flere nordmenn arrestert av den israelske marinen. Fagforbundet er en av flere fagforeninger som har støttet den ombygde fiskeskøyta fylt med medisinsk utstyr, som prøvde å bryte blokaden av Gaza:

– Mannskapet på den norske Ship to Gaza-båten er mine helter, sa Pink Floyd-legenden Roger Waters fra scenen 14. august på Telenor Arena.

Her takker Pink Floyd-legenden Roger Waters det norske mannskapet fra scenen på Fornebu.

https://www.youtube.com/watch?v=WVGh2pEgX9s

Han møtte fem av mannskapet i pausen på konserten, rett etter de hadde sluppet ut av israelsk fengsel. Rockelegenden som har engasjert seg mot den israelske okkupasjonen av de palestinske selvstyreområdene, takket mannskapet fra scenen i Oslo. Waters har etter konserten lagt ut videoer på både Twitter og Facebook der han gir sin støtte til nordmennene som var om bord på den beslaglagte båten.

Presteleder i Fagforbundet uenig i Palestina-støtte

– Enorm støtte fra Waters

Herman Reksten var kaptein på skøyta og Jørgen Pedersen var kokk. Begge ble tatt imot bak scenen av Roger Waters:

– Støtten fra Roger Waters var enorm. Det er unikt at han bruker sin status for dette og at han er så tydelig. Waters tok seg tid å hilse på oss og møte oss backstage, mens vi ikke har fått en telefon fra norske myndigheter, ikke en gang for å spørre oss om hva som skjedde, sier det to til Fagbladet.

Sammen med flere andre av mannskapet var de i møte med Utenriksdepartementet og statssekretær Audun Halvorsen torsdag 11. oktober.

Kaptein: – Vi ble slått og fikk springskalle av israelske soldater

PROTESTERER: Jørgen Pedersen og Herman Reksten var med på Ship to Gaza. Kaptein Herman Reksten mener at hans sjømannsdokument ikke er noe verdt, om norske myndigheter ikke protesterer på bordingen i internasjonalt farvann.

PROTESTERER: Jørgen Pedersen og Herman Reksten var med på Ship to Gaza. Kaptein Herman Reksten mener at hans sjømannsdokument ikke er noe verdt, om norske myndigheter ikke protesterer på bordingen i internasjonalt farvann.

Birgit Dannenberg

– Skuffet

Møtet mellom mannskapet på den norske fiskeskøyta og UD kom i stand etter at Ship to Gaza-gruppa ba om det selv. Etter at gruppa hadde vært inne hos UD og møtt statssekretæren, var kaptein Reksten ikke fornøyd:

– Vi ber om et nytt møte. Det mest konkrete vi fikk, var at det skal sendes en henvendelse fra norske myndigheter om hva som skjedde med lasten. Vi hadde med oss 114 kartonger med medisinsk utstyr, som er forsvunnet. Dette sa de at det kommer spørsmål fra norsk UD til israelske myndigheter om. Vi venter i spenning på å se hva som skjer med utstyret som har blitt borte, sier Reksten. Han er kritisk til at norske myndigheter ikke protesterer på at det norsk-registrerte skipet ble bordet i internasjonalt farvann:

– Regjeringen henviser til at blokaden av Gaza er lovlig. Da vi spurte om hvor de har det fra, fikk vi svar om at det har gjort interne undersøkelser.

Fagforbundet-medlem: – Jeg fikk israelsk geværløpet i fjeset

– HAR TATT OPP: Utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide har vært i møter med Israels statsminister Benjamin Netanyahu: – Vi har tatt opp spørsmålet ved flere anledninger, sier statssekretær i Utenriksdepartementet, Audun Halvorsen.

– HAR TATT OPP: Utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide har vært i møter med Israels statsminister Benjamin Netanyahu: – Vi har tatt opp spørsmålet ved flere anledninger, sier statssekretær i Utenriksdepartementet, Audun Halvorsen.

Ole Palmstrøm

– Har bare hørt den ene siden av saken

Den svenske utenriksministeren Margot Wallström protesterte til israelske myndigheter da et svensk fartøy ble stoppet, og mente at bordingen var i strid med Folkeretten. Norges utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide ba israelske myndigheter om en forklaring på hva som skjedde.

– Regjeringen har aldri spurt om vår versjon og hva som skjedde. De har kun basert seg på det de har fått høre fra israelske myndigheter. De burde ha hørt på vår versjon og så tatt sin avgjørelse, sier Reksten.

Israel vil ikke beklage vold mot aksjonister

GAZA: Bildet viser den ombygde norske fiskeskøyta MS Kårstein, omdøpt til Al Awda, på veg fra Norge mot Gaza.

GAZA: Bildet viser den ombygde norske fiskeskøyta MS Kårstein, omdøpt til Al Awda, på veg fra Norge mot Gaza.

Youssef Sammour

– UD har tatt opp saken flere ganger

Statssekretær Audun Halvorsen svarer på kritikken fra mannskapet i en epost til Fagbladet:

– Vi har ved flere anledninger tatt opp saken med israelske myndigheter. Blant annet da utenriksministeren møtte statsminister Netanyahu 5. august. Når det gjelder fremstillingen av hendelsen har vi tatt redegjørelsene fra mannskapet på Kårstein og israelske myndigheter til etterretning, skriver Halvorsen og fortsetter om hva UD gjorde etter at nordmennene ble arresterte:

– Norske myndigheter ga konsulær bistand. Blant annet besøkte vår ambassade de anholdte i israelsk fengsel.

Israelsk domstol vil selge norsk skøyte

Uenige om blokade er lovlig

Statssekretær Halvorsen mener land og sjø-blokaden av Gaza kan være i tråd med folkeretten:

– I lys av situasjonen i Gaza, kan det ikke uten videre slås fast at Israels sjøblokade som sådan strider mot folkeretten. Folkeretten åpner også for at det under visse vilkår kan anvendes makt dersom mannskapet motsetter seg oppbringelsen, skriver Halvorsen. Kaptein Reksten mener regjeringen bør følge opp hva som skjedde med eiendelene til mannskapet.

– Hva sier du til at regjeringen mener blokaden kan være lovlig og derfor ikke vil protestere på at dere ble bordet?

– Uavhengig av det er det mange andre spørsmål. De har ikke lov til å bruke vold. Det gjorde de. Israelske myndigheter har ikke rett til å stjele lommebøkene, telefonene og kontantene våre som de gjorde. Ei heller å beslaglegge passene våre, sier han og legger til:

– Målet er å få en reaksjon mot Israel. Vi er ikke fornøyde med mindre det kommer en reaksjon mot Israel.

Fakta om MS Kårstein

• En 19 meter lang fiskebåt i tre som inntil seks år siden ble brukt til fiske i arktiske strøk.

• Den heter opprinnelig MS «Kårstein» og er bygd i 1963.

• Båten har blitt omdøpt «Al Awda», som på norsk betyr tilbakevendingen.

• Skøyta som har en maksfart på 8 knop kastet loss ved Bergen 30. april og forlot Oslo 12. mai.

• Mannskapet om bord var blant andre Herman Elias Reksten (kaptein), Charlie Andreasson (styrmann), Jan Petter Hammervold (kokk), Gerd von der Lippe, Arne Birger Heli (maskinist) og Fagforbundet-medlem Mikkel Grüner.

• Det er Ship to Gaza Norway som har tatt initiativet til aksjonen. De tar del i den internasjonale kampanjen Right to a just future for Palestine, organisert av Freedom Flotilla Organisation.

• Målet er sette fokus på blokaden av Gaza og om mulig å gi båten til palestinske fiskere.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy