Maria viser deg setet ditt i operaen. Men egentlig jobber hun som noe helt annet

I DOBBEL TJENESTE FOR KUNSTEN: I likhet med mange av sine kolleger har Maria Vagle en karriere som kunstner i tillegg til jobben som publikumsvert i Operaen.

I DOBBEL TJENESTE FOR KUNSTEN: I likhet med mange av sine kolleger har Maria Vagle en karriere som kunstner i tillegg til jobben som publikumsvert i Operaen.

Werner Juvik

Maria Vagle finansierer sin egentlige jobb med pengene hun tjener som publikumsvert i Operaen. Hun er en av mange kunstnere som jobber dobbelt.

2019041708510020190417085200

sidsel.hjelme@fagbladet.no

Marias jobb i operaen ga også avspark til kunstprosjektet I dobbel tjeneste for kunsten. Mange kunstnere er avhengig av en tilleggsjobb for å overleve.

– Det startet med fagforeningsarbeid, forteller Maria Vagle om installasjonen hun nylig stilte ut i Østfold kunstsenter i Fredrikstad.

INSTALLASJON: Prosjektet er sammensatt av tekster, et utsnitt av ouvrøsenes garderobe og en serie animasjonsfilmer.

INSTALLASJON: Prosjektet er sammensatt av tekster, et utsnitt av ouvrøsenes garderobe og en serie animasjonsfilmer.

Werner Juvik

Noen kolleger fikk mer

Maria Vagle har vært publikumsvert i Operaen siden 2003.

– Da Operaen flyttet til Bjørvika i 2008, ble mye forandret. Vi fikk en ny type arbeidskultur. Vi fikk mer og mer å gjøre, men ikke bedre lønn.

Dette til forskjell fra kolleger som jobbet på systua og i snekkerverkstedet. Etter seks år som ufaglærte var de kvalifiserte til å få lønn som faglært.

Publikumsvertene hadde imidlertid ingen slike muligheter. For hvordan kunne de som viste publikum til sine plasser dokumentere sine kvalifikasjoner og bli faglærte de også?

FIKSJON OG ANIMASJON: Maria Vagles kunstinstallasjon har hittil blitt stilt ut i Oslo og Fredrikstad. Her beundrer Fagbladets journalist ett av verkene.

FIKSJON OG ANIMASJON: Maria Vagles kunstinstallasjon har hittil blitt stilt ut i Oslo og Fredrikstad. Her beundrer Fagbladets journalist ett av verkene.

Werner Juvik

Umulig å bli faglært

– Vi syntes det var urettferdig at vi som publikumsverter hadde dårligere lønnsvilkår enn kollegene våre andre steder på huset. Gjennom fagforeningsarbeid fikk vi etter hvert gjennomslag for flere og regelmessige frihelger, begrenset hvor mange dager vi kunne settes opp på vakt uten en fridag mellom og tillegg for arbeidstøy, men å bli faglært var umulig, forteller Vagle.

Operaen har ti faste stillinger som publikumsvert, og i tillegg et stort antall vikarer og tilkallingsvikarer.

– Halvparten av oss som er faste, har en kunstnerisk karriere ved siden av. Vi er helt klart overkvalifisert for jobben, noe både operaen og publikum tjener på. Som kunstnere er vi vant til å være formidlere. Våre erfaringer og vårt engasjement gjør at vi lett kan sette oss inn i Operaens virksomhet og sette forestillingene inn i en videre sammenheng, og dette er en stor ressurs.

På teatret er fagarbeiderne aldri ferdig utlært

Bygget fikjonsunivers

Maria Vagles kunstprosjekt ble et forsøk på å snu tunge forhandlinger og motbakkene i fagforeningsarbeidet til noe interessant og morsomt. Her dukket Ouvrøseakademiet opp i kunstnerens hode. Ouvrøse er fransk og betyr en som åpner dører, men etymologisk har det sin opprinnelse i ordet for å arbeide, ouvrer.

I likhet med Vagles tidligere prosjekter startet også dette med en tekst som ble utviklet i visuell retning. Så bygges fiksjonsuniverset i tekst og bilde.

– Tanken var at hvis vi skulle dokumentere kunnskapene våre, måtte det skje på et ouvrøseakademi, så vi satte i gang letingen. Med nedslående resultater. Til slutt engasjerte vi det sagnomsuste Foretaket for innbilt sannhetssøkende virksomhet, sier Vagle med et skikkelig glimt i øyet.

Og ouvrøsen fra Den norske opera fikk svar:

– Foretaket for innbilt sannhetssøkende virksomhet meddelte at de hadde lykkes i å oppspore Europas antagelig siste og eneste Ouvrøseakademi, anonymt beliggende i den lille byen Bad Thüren Weit-Hoch i Tyskland.

Kjenner du en radikal, populistisk og ufaglært kommunist?

Støtte fra tre kanter

Arbeidet med installasjonen har pågått over flere år, og prosjektet har fått støtte fra flere hold. Foruten 50.000 i stipend fra operaens hovedsponsorer, har hun også fått støtte fra LOs kulturfond og kunstnernes eget vederlagsford.

– Dette er trepartssamarbeid i praksis, sier Vagle.

Framover vil Maria Vagle fortsette å være i dobbel tjeneste for kunsten; på dagtid med egne kunstprosjekt, om kvelden vil hun som overkvalifisert og ufaglært Ouvrøse åpne dører inn til den store Kunstens verden i Operaen.

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy