RAMMES IGJEN: Det er en skam at det er renholderne som blir hardest rammet av anbud- og konkurranseutsetting, mener Arne Nævra (SV).
Bjørn A. Grimstad
morten.hansen@lomedia.no
Trafikkservice har sagt opp ansatte i Bodø og i Trondheim som vasker togene på strekningene som fra sommeren av skal trafikkeres av SJ. Det gjør de før det er avgjort om hvem som vinner anbudet på renholdet.
– Dette er sjokkerende og sterkt urimelig – men det er ikke overraskende.
• Tirhas (34) har fått norskkurs av jobben: Ett steg nærmere drømmen om fagbrev
Arne Nævra, transportpolitisk talsperson for SV på Stortinget, er opprørt over at renholderne er de som blir hardest rammet av anbudsutsettingen på jernbanen.
Han påpeker at dette var grunnen til at de jernbaneansattes fagforeninger hadde en politisk streik våren 2018.
• Uten renholderne hadde ikke vi andre fått gjort jobben vår
Har advart
SV foreslo den gang at Stortinget ba regjeringen sikre at renholdere og vedlikeholdere fikk videreført jobbene sine i tilfelle trafikken på norske jernbanestrekninger blir overført andre selskaper enn NSB. Forslaget ble nedstemt.
p
– Det som skjer med de ansatte i Trafikkservice er det vi og de ansatte på jernbanen advarte mot. Det er nettopp slike ting som skjer når anbudshysteriet rir landet vårt, og ikke minst ved jernbanereformen, sier Nævra.
• Hun kuttet 1.500 jobber og fikk dobbel bonus
Saken fortsetter under bildet.
Arne Nævra er transportpolitisk talsperson for SV på Stortinget.
Helge Rønning Birkelund
Vil ha regler
Selv om han mener Trafikkservice opptrer smålig, mener han det er ansvaret må plasseres der det hører hjemme. Han sier det burde vært et krav til selskapene som vinner anbudet at de har underleverandørene på plass så raskt at de ansatte ikke blir rammet hardere enn nødvendig.
p
– Det må være mulig å få til en ordning som gjør at de ansatte ikke risikerer unødvendige oppsigelser, og i verste fall stå uten lønn for en periode, sier Nævra.
• Dette skjer når bussen blir gratis
Dårlig beskyttelse
Han mener det er en skam at det er renholderne som blir hardest rammet av anbud- og konkurranseutsetting. Nævra sier det er gjennomgangstonen i alle disse sakene.
– De som er på toppen finner seg alltid jobb. Det er bare å se på økningen i antallet direktører i selskapene på jernbanen. Det er de som jobber på gulvet, både fysisk og i overført betydning, som rammes. Det er de som trenger det mest som har dårligst beskyttelse. Det er leit å se på.
• Hold deg oppdatert, følg Fagbladet på Facebook!
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø