JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tiltak for å hindre nytt busskaos i Oslo i vinter blir først ferdig til våren

KAOS: Det var full kaos i Oslo i vinter.

KAOS: Det var full kaos i Oslo i vinter.

Rodrigo Freitas / NTB

El-bussene i Oslo skal få installert varmeapparater for å hindre nytt busskaos i vinter. Men prosjektet er ikke ferdig før snøen har smeltet til våren.

2024091809525820240918095258

Hittil har kun én av 183 busser fått installert varmeapparatet, opplyser Ruter og Unibuss til Teknisk Ukeblad.

– Gitt at vi klarer cirka 25 busser per måned, vil endelig ferdigstillelse være andre kvartal 2025, skriver Glenn-Ivar Gaalaas, som er leder for flåte og infrastruktur i Unibuss, til nettstedet.

– For øyeblikket er ambisjonen å ferdigstille om lag 50 busser før nyttår, legger han til.

Varmeapparatene, som drives av biodiesel på alle bussene i indre by, gjør at batteriet i elbussene ikke tappes så raskt på de kalde dagene.

Forrige vinter førte minusgradene til at mange av elbussene slet i Oslos gater. Busskaoset førte til at Ruter tapte millioner av kroner. På de virkelig kalde dagene gikk rundt 50 prosent av alt energiforbruk kun med til oppvarming av kupeen i bussen, ifølge Unibuss.

(©NTB)

fredrik.moen.gabrielsen@ntb.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
KAOS: Det var full kaos i Oslo i vinter.

KAOS: Det var full kaos i Oslo i vinter.

Rodrigo Freitas / NTB

Hittil har kun én av 183 busser fått installert varmeapparatet, opplyser Ruter og Unibuss til Teknisk Ukeblad.

– Gitt at vi klarer cirka 25 busser per måned, vil endelig ferdigstillelse være andre kvartal 2025, skriver Glenn-Ivar Gaalaas, som er leder for flåte og infrastruktur i Unibuss, til nettstedet.

– For øyeblikket er ambisjonen å ferdigstille om lag 50 busser før nyttår, legger han til.

Varmeapparatene, som drives av biodiesel på alle bussene i indre by, gjør at batteriet i elbussene ikke tappes så raskt på de kalde dagene.

Forrige vinter førte minusgradene til at mange av elbussene slet i Oslos gater. Busskaoset førte til at Ruter tapte millioner av kroner. På de virkelig kalde dagene gikk rundt 50 prosent av alt energiforbruk kun med til oppvarming av kupeen i bussen, ifølge Unibuss.

(©NTB)

fredrik.moen.gabrielsen@ntb.no