Derfor bør du rydde vekk godsakene

colourbox

Det beste rådet for å få en sunn start på det nye året, er å rydde vekk snacks og kakerester.

2017020712505920170207125538

– Det er ikke nødvendig å spise all sjokoladen og kakene som er igjen i huset etter jul, sier Cathrine Kolve, sekretær i Norsk Ernæringsfaglig Forening.

Svart kaffe er sunt, men styr unna dessert-kaffen

Hun mener ikke at søtsakene skal kastes, men anbefaler at alt det usunne ikke er lett tilgjengelig. Dessuten kan vi spørre oss selv om vi virkelig har lyst på sjokoladebiten eller kakestykket.

Slik spiser du sunt og riktig på nattevakt

– Vi kan unne oss det vi synes er veldig godt og la være å spise det andre.

For å bremse søtsuget som ofte kommer når sofaen er inntatt, er det viktig å spise nok mat gjennom dagen. Når man vil kose seg med noe om kvelden, er sunn snack som usaltede nøtter, frukt og grønnsaker lurt å ha i huset. Det tar søtsuget og metter samtidig.

– På denne måten spiser du sunnere og sparer deg for kalorier, samtidig som du får den energien og balansen som er ønskelig for kroppen, sier hun.

Slik blir middagsrestene til deilig lunsj

– Jeg er et vanedyr

Svein Inge Lilletvedt

Teknisk etat Haugesund

Svein Inge Lilletvedt teknisk etat Haugesund kommune

Svein Inge Lilletvedt teknisk etat Haugesund kommune

Titti Brun

Hva spiser du til lunsj?

Jeg er inne i en periode med hvitost. I dag har jeg en skinkebit under.

Hvorfor akkurat det?

Jeg er så trøtt om morgenen at det må gå automatisk. Jeg har et par år med hvitost, før jeg går over til brunost eller fårepølse noen år, sier Svein Inge.

Matpakka til Svein Inge Lilletvedt teknisk etat Haugesund kommune

Matpakka til Svein Inge Lilletvedt teknisk etat Haugesund kommune

Titti Brun

Er du opptatt av at den skal være sunn?

Tja, den er jo det? Jeg kutta ut smøret for mange år siden. Det sunne er at det er hyggelig å spise sammen. Før spiste vi der vi jobbet, det er mye triveligere å samles.

Egen vurdering:

Utseende: 4

Smak: 6

Pris: 5

Sunnhet: 4

Tips til sunn snacks

• Oppkuttede grønnsaker med mager kesam eller yoghurt som basis til dip.

• Hjemmelaget fruktsalat med vaniljekesam istedenfor is eller krem. Det gir mye proteiner og færre kalorier.

• Smoothie med syrnet melk, yoghurt og banan som basis.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy