Posten i sitt høringssvar
Foreslår levering i postkassa én dag i uka
VIKTIG ROLLE: – Posten ønsker å være en viktig del av Norges landsomfattende beredskapsnett slik vi var under pandemien, sier Postens konsernsjef Petter-Børre Furberg - som håper regjeringen benytter muligheten til å sikre det.
Alf Ragnar Olsen
Posten mener det er viktig for samfunnsberedskapen å beholde tradisjonell postomdeling, men foreslår endringer for å kutte kostnader og sikre posttjenester mer tilpasset dagens behov.
alf.ragnar.olsen@fagbladet.no
Posten leverte torsdag sitt høringssvar til Postutvalgets rapport. Av svaret framgår det at Posten mener Postutvalgets anbefaling om å kutte levering av post hjem til landets husstander er å gå for langt.
Endringer i takt med samfunnet
Posten anbefaler i stedet at framtidas posttjeneste bør bestå av levering i postkasse én dag i uka, mulighet til å velge hentepunkt og en dørterskeltjeneste for de eldste i befolkningen med personlig overlevering av post og et eget informasjonsskriv fra kommunen.
– Posten har alltid endret seg i takt med samfunnet. Nå opplever vi som storsamfunn økt digitalisering, nye demografiske utfordringer og en sikkerhetspolitisk situasjon som aktualiserer samfunnets beredskapsevne. Omstillingen vi står overfor gir oss mulighet til å møte disse behovene og samtidig legge tjenester med ny samfunnsverdi inn i vårt nasjonale brevnett. Posten har en sentral rolle i det norske samfunnet og det vil vi også ha i framtida. Vi håper regjeringen ser at dette er riktig tidspunkt til å benytte den muligheten, sier Petter-Børre Furberg, konsernsjef i Posten Bring.
• LES OGSÅ: Ragnvald (88) vil ha post helt hjem: – Det neste blir vel at jeg må hente brevene i Brussel
I dag leverer Posten brev i postkassene til alle nordmenn annenhver ukedag. Posten er enige med utvalget i at det er et behov for omstilling når det blir færre brev som følge av økt digitalisering. I sitt høringssvar skriver Posten at de ser for seg en omstilling der post leveres én dag i uka i postkassene, med mulighet for å velge å få brev til hentepunkt for de som ønsker det. I tillegg til en dørterskeltjeneste som har vist seg å ha stor verdi for de over 75 år.
Nytt nasjonalt tilbud til eldre
Posten har det siste halvannet året testet en dørterskeltjeneste til eldre over 75 år. I åtte av landets kommuner har eldre over 75 år fått posten levert på døra av postbudet.
Tjenesten har bidratt til å avlaste kommunene i møte med en aldrende befolkning, er en effektiv kanal for alle avsendere til ikke-digitale innbyggere, samt at den styrker kommunal og statlig beredskap ved å ha en robust fysisk kanal hjem til folk. Tjenesten har vært en stor suksess, noe ikke bare mottakerne men også pilotkommunene, politiet og kommunene har gitt uttrykk for.
Posten anbefaler at dørterskeltjenesten etableres som en nasjonal tjeneste i forbindelse med omstillingen av brevnettet, mens ressursene fortsatt finnes.
Dersom tjenesten ikke etableres som en del av omleggingen av Postens brevnett, vil den trolig bli skrinlagt og muligheten til en slik nasjonal tjeneste vil da være tapt for samfunnet.
HJEMLEVERING: Posten foreslår å beholde tradisjonell hjemlevering av post - men kun én dag i uka. I tillegg foreslår man innføring av dørterskeltjenester til landets eldre. Her leverer Tore Jan Jakobsen post på Majorstua i Oslo.
Alf Ragnar Olsen
Viktig for beredskapen
Postens nasjonale brevnett er det eneste som hver uke fysisk når fram til alle landets husstander. I en krisesituasjon gir dette en unik mulighet for myndigheter og andre til å komme i kontakt med alle innbyggere. For å være en reell beredskapskapasitet må det være et nettverk av en viss størrelse av lokasjoner, bemanning og kjøretøy.
Et postbudnett basert på ukentlig brevlevering i postkassen til de som ønsker det kombinert med en dørterskeltjeneste til eldre, vil etter Postens vurdering ha et omfang som representerer en reell nasjonal beredskapskapasitet.
Konsernsjefen viser til den pågående krigen i Ukraina som eksempel på hvor viktig postnettverket kan være i krig eller kriser.
– Vi har sett hvilken nøkkelrolle det landsdekkende postnettverket til Ukrposhta har i dagens krigssituasjon i Ukraina hvor de har vært vitale for å opprettholde samfunnets behov for leveranser og kommunikasjon. Posten ønsker å være en viktig del av Norges landsomfattende beredskapsnett slik vi også var under pandemien, fortsetter Furberg.
Stort engasjement
Det har kommet inn svært mange svar i høringsrunden – som fortsatt pågår. Engasjementet viser hvor viktig denne saken er for innbyggerne og samfunnet, mener konsernsjefen.
– Det er gledelig å se hvor mange i Norge som er glad i Posten, både gjennom mediene og med antall høringssvar som allerede er sendt inn. Det viser hvilken viktig rolle vi har i det norske samfunnet og det blir kanskje spesielt synlig i disse tider hvor ting vi tidligere har tatt for gitt nå er i endring, sier Furberg.
Posten har vært en viktig samfunnsaktør i snart 380 år, og den tilliten bør regjeringen benytte til det beste for samfunnet i lang tid framover. Omstillingen vi står overfor kan, gjort klokt, være både en reform med reduserte kostnader for staten samtidig som man legger til rette for framtidas behov.
Posten anbefaler regjeringen å ta de nødvendige politiske beslutninger i løpet av våren 2025 slik at omstillingen kan gjennomføres i 2026.
– En rask beslutning gir oss og fagforeninger tid til å gjennomføre en ryddig og kontrollert omstillingsprosess til det beste for samfunnet, myndighetene og ansatte i Posten, sier Furberg.