EN DRØM: Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde brukt penger på flere tog, flere ansatte og flere avganger, men det er bare en drøm. Det skal riktignok brukes penger, men de 280 millionene skal brukes kun til navneskiftet, skriver grasrotstemme Christina Beck Jørgensen.
Illustrasjon: Oivind Hovland
Hjelpepleier
Ofte kan vi lese om forsinkede tog, dyre togpriser og for få avganger. Dette ville dagens regjering gjøre noe med, og de valgte å løse det ved å privatisere NSB.
De valgte altså å ignorere de ansatte, fagfolkene, fagforeningene, ja en stor del av befolkningen i Norge. De ba oss i stedet å se til land hvor de har privat jernbane. Da vi så dit, så vi hvor dårlig det gikk med de. Flere steder var utfordringene dobbelt så store. Billettene var mye dyrere, det var færre avganger, mer kaos og kundene måtte gjennom flere ledd for å få hjelp.
Ikke nok med at regjeringen har endret NSB kraftig de siste årene, så har det nå også blitt kjent at NSB bytter navn til Vy.
• Renovasjonen i Oslo må beholdes i kommunal regi
Masse penger
Norges Statsbaner AS (NSB) har i nesten 150 år hatt stor betydning for utviklingen av norsk næringsliv. Jernbanen har blant annet knyttet innlandsområdene nærmere de tidligere utviklede byområdene ved kysten. Alle kjenner til NSB og selv om mye kunne vært bedre, er NSB fortsatt vår jernbane.
Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde brukt penger på flere tog, flere ansatte og flere avganger, men det er bare en drøm. Det skal riktignok brukes penger, men de 280 millionene skal brukes kun til navneskiftet. Pengene går til blant annet logoer på togene, uniformer, apper og billettautomater.
• 87 norske kommuner dropper anbud på renovasjon
Kommer ingen til gode
Dette er en kjempestor investering som ikke kommer noen til gode. De ansatte vil ikke få noen bedre hverdag av at navnet endres. Det vil heller ikke vi som kunder.
Men hva kan vi vel gjøre nå som det er privatisert? Vi er fortsatt kunder og brukere av tjenestene jernbanen gir oss, og mange av oss er avhengig av den. Samtidig er det vel alltid kunden som har rett?
Så til alle dere som reagerer på dette navnebyttet, fortsett med det. Vi kan ikke la slik galskap foregå uten reaksjoner.
Forslaget til nytt navn skal behandles på ekstraordinær generalforsamling i NSB den 22. mars.
Ikke nok med at regjeringen har endret NSB kraftig de siste årene, så har det nå også blitt kjent at NSB bytter navn til Vy
KUTT: Både Frp. Venstre, delar av Høgre vil kutte i sjukeløna. NHO opnar for den svenske modellen, sjekk i denne saka kva det vil koste deg å bli sjuk om vi får sjukeløn som i Sverige.
Colourbox
FRI: Flere vil ha fri for å følge barn eller barnebarn på ulike feiringer i desember.
Vegard Wivestad Grøtt / NTB
FRYKTER SMELL: Helsefagarbeider Emma Straub (20) tror en del unge ikke er robuste nok. – En del har fått sydd litt puter under armene, og det blir et sjokk å komme ut i arbeidslivet, sier Straub.
Anita Arntzen
SVIR: I Sverige svir det i lommeboka om du blir sjuk. Der blir du trukke i løn den første dagen dur er vekke frå jobben. NHO og Oslo Frp ønskar det same i Norge.
Kasper Holgersen
PÅ VAKT: Klubben og Marthinsen sier de alltid må være på vakt. En situasjon kan eskalere uten videre.
Ola Tømmerås
USIKKERT: Fortsatt er det ikke kjent hvem som skal drive Uranienborghjemmet, ett av fire som ble satt på anbud i høst. Nå går ytterligere to ut i markedet.
Werner Juvik
Werner Juvik
EN DRØM: Tenk så fint det hadde vært hvis vi hadde brukt penger på flere tog, flere ansatte og flere avganger, men det er bare en drøm. Det skal riktignok brukes penger, men de 280 millionene skal brukes kun til navneskiftet, skriver grasrotstemme Christina Beck Jørgensen.
Illustrasjon: Oivind Hovland
Werner Juvik