Helsefagarbeidere kan studere sykepleie:

Fagforbundet: Sykepleie er et praktisk fag

HiOA: Vil ha mer akademisk teori og forskning

Høgskolen i Oslo og Akershus

– Sykepleie er et praktisk rettet fag, sier nestleder i Fagforbundet Sissel M. Skoghaug. Samtidig vil flere utdanningsinstitusjoner gjøre utdanningen mer forskningsbasert.

2017032112061120170426164659

kathrine.geard@fagbladet.no

– Sykepleieutdanningen er bare blitt mer og mer teoretisk siden jeg selv ble sykepleier for 20 år siden. Det setter studentene i dårligere stand til å møte den faktiske hverdagen der ute, sier Sissel M. Skoghaug, som mener mer tid til praktiske øvelser og veiledende praksis må til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PRAKTISK: Sissel M. Skoghaug mener at sykepleie bør være et praktisk rettet fag.

PRAKTISK: Sissel M. Skoghaug mener at sykepleie bør være et praktisk rettet fag.

Jan Lillehamre

Nå kan helsefagarbeidere studere sykepleie

Universitetsutdanning blir normen

Sykepleieutdanningen er under debatt og utvikling. Nylig vedtok Stortinget å åpne for en yrkesfaglig vei til dette studiet.

Samtidig vil profesjonsutdanningen bli gjengs universitetsutdanning når høgskoler som i dag tilbyr sykepleieutdanning får universitetsstatus. Fagredaktør i Sykepleien, Marit Leegaard, ser det som positivt. Hun påpeker at konkurransen om studentene tilspisser seg i et utdanningsmarked preget av globalisering og økt mobilitet.

«Et av svarene på disse utfordringene er å tilby profesjonsutdanning på universitetsnivå», skriver Leegaard, som tror det vil bidra til å gi sykepleie nødvendig faglig tyngde og internasjonal anseelse. Hun trekker videre fram at universitetsutdanning også stiller krav til forskning og utviklingsarbeid, som kanskje kan gi nye muligheter for sykepleiere med doktorgrad til å både forske og arbeide ved sykehuset. Derfor er hun for sykepleie som universitetsutdanning, «selv om praksisfeltet ikke ser nytten av dette umiddelbart».

Alle statssekretærene til Bent Høie er sykepleiere

Mange studenter klager

Blant høgskolene som nettopp har søkt akkreditering som universitet, er Høgskolen i Sørøst-Norge og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Ved HiOA, der det lenge har pågått en heftig debatt om kvaliteten på utdanningen, har de nettopp satt i gang arbeidet med en ny programplan, med mål om å heve kvaliteten på utdanningen. Dagens studenter har blant annet klaget på at studiet gjør dem til teoretikere som kan mye om å skrive oppgaver, men lite om hva som venter i arbeidslivet.

– Det er de med fagbrev i bunnen som er a-laget

– Omvendt pyramide

– Studiet blir en omvendt pyramide der hovedfokuset er på forskning og teori, mens det å tenke og arbeide som en sykepleier forsvinner, sa studenten Lars Mørch Aaen til høgskolens nettavis Khrono. Medstudent Cathrine Krøger, som også tidligere har kritisert både meningsløs fagterminologi og innhold i utdanningen, fulgte opp med innlegget «Flere mastere? Skrekk og gru».

– Det er sjelden jeg har møtt en institusjon der misnøyen er så massiv. Ferdig utdannede sykepleiere forteller at de kan alt om etikk, kommunikasjon og apaens søkesystem, men knapt vet hvordan de skal sette en sprøyte, skrev Krøger.

Over 100 helsefagarbeidere vil ta sykepleierutdanning ved HiOA

Frykter akademisering

Forrige onsdag møtte 60 sykepleiestudenter ved HiOA opp på et allmøte der ny ramsalt kritikk mot studiet ble framført. Studentene får gehør hos Fagforbundets Sissel M. Skoghaug.

– Fagforbundets holdning er at sykepleie er et praktisk rettet fag. Vi er redd for at studiet blir for akademisert. Det er viktig å kunne håndtere mennesker og alvorlig syke. Derfor mener vi det tvert i mot er viktig å styrke praksis, sier hun.

– Fagarbeidere blir like gode sykepleiere

Ett institutt

Fra august ifjor ble sykepleieutdanningene ved HiOA samlet i ett institutt, sammen med bachelorutdanningene i samfunnsernæring og prehospitalt arbeid – paramedic, og ble med det størst på HiOA med rundt 3000 studenter og 250 ansatte, fordelt på campuser i Pilestredet, Kjeller og Sandvika. Ved nyttår begynte Unni Hembre som leder for det nye instituttet.

Reviderer programplanen

Overfor Khrono avviser Hembre at sykepleieutdanningene akademiserer et praktisk fag.

– Bak de praktiske ferdighetene en sykepleier må ha, ligger det akademisk teori og forskning. Denne sammenhengen må vi bli flinkere til å få fram overfor studentene.

– Dette vil bli tydeliggjort i forbindelse med arbeidet med å revidere programplanen, som blir grundig og bred, lover Hembre.

Nå kan fagarbeidere også søke vernepleier- og barnevernstudier

Rektor vil gjøre utdanningen mer forskningsbasert

Igangsettelsen av prosjekt «Sykepleie 2019 HiOA» ble markert med et fagseminar i forrige. Der poengterte rektor ved HiOA, Curt Rice, at arbeider med kvalitetsheving av utdanningen er ekstremt viktig fordi omdømmet ved sykepleieutdanningen er så dårlig. Rice mener svaret er å gjøre sykepleieutdanningen mer forskningsbasert.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORSKNINGSBASERT: Utviklingen  krever kompetanse hos våre studenter som kun oppnås i forskningsbasert utdanning, sier HiOA-rektor Curt Rice.

FORSKNINGSBASERT: Utviklingen krever kompetanse hos våre studenter som kun oppnås i forskningsbasert utdanning, sier HiOA-rektor Curt Rice.

Høgskolen i Oslo og Akershus

– Må være forskningsbasert

Han pekte på at ny forskning og ny teknologi driver utviklingen av profesjonen framover.

– Dette krever kompetanse hos våre studenter som kun oppnås i forskningsbasert utdanning, sa Rice.

Også på dette møtet kom Cathrine Krøger med kraftige innsigelser, og framhevet den massive etterlysningen fra studenter om mer vekt på praktiske ferdigheter .

Sissel M. Skoghaug understreker at Fagforbundet selvsagt er positiv til forskningsbasert lærdom.

– Men det må ikke gå på bekostning av de praktiske ferdighetene man får gjennom veiledende praksis under utdanninga. Nyutdannede sykepleiere kommer ut med forventninger som ikke samsvarer med den praktiske hverdagen, sier Skoghaug.

Høring om kvalitet i utdanning

Hun mener det er bekymringsfullt om praktisk rettede yrkesutdanninger skal inn i en universitetsmal der det teoretiske får for stor vekt. På vegne av Fagforbundet deltok for øvrig Skoghaug 15.mars i en åpen høring for Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomite om Stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning». Både i høringsnotatet og i den åpne høringsrunden sa Fagforbundet seg fornøyd med at stortingsmeldingen tydelig fokuserer på arbeidslivsrelevans i høyere utdanning.

«For Fagforbundet står viktigheten av et bredt utdanningssystem med sterke innslag av praksisbasert undervisning sentralt, og Stortingsmeldingen kommer med flere tiltak vi er positive til, som praksisprofessorer og økt vektlegging av undervisningskompetanse.» heter det i notatet.

Men Fagforbundet er uenig i forslaget om at finansieringsmodellen for høyere utdanning i større grad skal baseres på konkurranse og resultatstyring.

Helsefagarbeider: «Jeg må gå så langt at jeg på det sterkeste vil fraråde alle å bli helsefagarbeider. Dette yrket er rett og slett en stor bløff!»

Helseministeren glemte helsefagarbeiderne

Ansvarlig redaktør:
Hege Breen Bakken
Redaksjonssjef:
Simen Aker Grimsrud (konst.)

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt:
Redaksjonen
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy