Aleris-saken
Konsulent i retten: – Aleris ville at vi skulle trikse med fakturaer og bytte penger for å se ut som selvstendig næringsdrivende
KLAR FOR AVSLØRINGER: Det ble en dag for avsløringer i retten i går. Mats Rolfsen, her med advokat Kjetil Edvardsen, fortalte om triksing i Aleris.
Werner Juvik
– Flere ganger fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem om vi byttet fakturaer oss imellom. Da var skattemyndighetene fornøyde, sa tidligere konsulent Mats Rolfsen i Oslo tingrett.
ola.tommeras@fagbladet.no
– Jeg fakturerer et beløp for ingenting til en kollega som fakturerer meg det samme beløpet. Vi bytter penger, og det framstår som om vi er næringsdrivende med flere oppdragsgivere.
Slik forklarte Mats Rolfsen, tidligere konsulent i Aleris seg da han gikk i vitneboksen i Oslo tingrett mandag morgen.
Denne uken er det saksøkerne, 24 i tallet, som starter med sine forklaringer i den omfattende rettssaken.
Mats Rolfsen presenterte det han mener er selve oppskriften på hvordan en omsorgsarbeider som gjør regulært arbeid, kan framstå som en konsulent.
– Ikke noe problem sa ledelsen. Gjør det slik og skattemyndighetene blir fornøyde, fortalte han.
• Hadia Tajik i retten: Denne rettssaken kan sette en nye standard
TØFT: Det har vært veldig tøft, forteller Mats Rolfsen.
Werner Juvik
Nerver på høyspenn
Miljøarbeider Mats Rolfsen puster ut etter to timer med intens utspørring i rettsalen i Oslo tinghus. Pulsen er fortsatt høy.
Fagbladet møter ham i kantina i tinghuset over en kjapp kopp kaffe før rettssaken fortsetter.
Rolfsen er aktiv bryter, tidligere NM-mester i 84 kilos-klassen og ekspertkommentator i TV2 ved internasjonale mesterskap. Han har vært under press før.
– Dette var som å ha konkurransenerver før et mesterskap og vel så det. Det var nerver i helspenn, sier Rolfsen til Fagbladet.
Fagbladet har bedt om kommentar fra Aleris, nå Stendi, men ledelsen svarer at de ikke vil kommentere så tidlig i saken. Se full kommentar lenger ned.
Krever millioner etterbetalt
Rolfsen var først ut til å vitne av de 24 omsorgsarbeiderne som har saksøkt omsorgsselskapet. I 15 dager har advokater og direktører dominert vitneboksen. Nå er det saksøkerne sin tur.
Det står om konsulentene egentlig skulle vært definert som fast ansatte og ikke som konsulenter.
De krever etterbetaling av flere millioner kroner for det de mener er manglende overtidsbetaling, feriepenger og tariffbestemte rettigheter.
I tillegg anser mange saken som viktig for norsk arbeidsliv, for å avgjøre hvor grensa skal gå når arbeidsgivere ønsker løst tilknyttede arbeidstakere.
Ifølge både saksøkere og Fagforbundet, som støtter deres søksmål, har Aleris gått over denne grensa.
Skulle trikse i vei
Høsten 2017 banket Skatt Øst på døra til Aleris. De ville vite om konsulentene virkelig var konsulenter, eller om de skulle betraktes som fast ansatte.
Dette ville hatt konsekvenser for både arbeidsgiveravgift og skatt. Mats Rolfsen forteller retten om denne høsten.
– Vi skulle fylle ut skjemaer. Et klassifiseringsskjema til Skatt Øst, forteller Rolfsen. Han kviet seg for å fylle det ut slik det ble anbefalt fra ledelsen.
– Jeg sa til kollegaer at da sier vi ifra oss våre rettigheter.
• Sosial dumping har gått fra byggeplassen til omsorgsboliger
Systematisert triksing
Da ble det bråk. Mats Rolfsen ble innkalt til møte der agenda skal ha vært at han var negativ og lite samarbeidsvillig. Fra møtet med en regiondirektør forteller han:
– De ville at jeg skulle oppgi at jeg ikke var en del av grunnturnus, at jeg hadde regnskapsfører og næringsadresse andre steder enn hjemme.
– Flere ganger fikk jeg beskjed om at det ikke var noe problem om vi byttet fakturaer oss imellom. Da var skattemyndighetene fornøyde.
– Hva tenkte du om disse anbefalingene, ville advokat Kjetil Edvardsen vite.
– Jeg tenkte at det var helt forkastelig. Det viser at dette var systematisert og ikke tilfeldig, svarte Rolfsen.
• Dette er retningslinjene Aleris ikke ville at retten skulle se.
Fylte ut ærlig – mistet jobben
– Jeg fylte ut Skatt Øst-skjemaet helt ærlig. Da fikk jeg ikke mer jobb, forteller Rolfsen.
Dette skjedde forrige vinter, og han var på vei over i en annen jobb.
– Det var et veldig press på dem som var redde for å miste inntektsgrunnlaget sitt. Vi snakket om det. Flere fylte ut skjema slik ledelsen anbefalte, forklarte Rolfsen.
– Drøftet dere at dette kunne være problematisk rettslig? spurte advokat Edvardsen.
– Ja, oss imellom, men ikke med Aleris. De syntes jeg var vanskelig nok fra før.
Blir stående på vaktlistene
Deretter fikk retten servert påstander om mer triksing.
– Jeg vet at folk har stått på vaktlistene lenge etter at de slutta. De bruker bevisst folk som har spesialisert utdanning på listene sine for at det skal se bra ut. Jeg tipper de gjør dette i anbudene sine også, sa Rolfsen.
En tøff hverdag
Rolfsen beskrev livet som konsulent. Ifølge ham behandles konsulentene vesentlig forskjellig fra fast ansatte, også når de gjør samme arbeid.
– Det er hektisk, vi har felles stue og felles kjøkken. Konsulenter har ikke egne rom, og er dermed på jobb hele tiden. Det er ikke mulig å legge seg på sofaen under lange vakter. Jeg har selv opplevd to konsulenter som fikk sparken på dagen, nettopp fordi de gjorde det, forteller han.
Advokat Kjetil Edvardsen påpeker at to døgn sammenhengende er vanskelig, tre nærmest umulig.
– Hvordan løste dere dette?
– Man prøver å hvile litt strategisk. Sette seg i en stol foran trappeoppgangen, i tilfelle man sovner. Da må beboer klatre over for å komme ut, og vi våkner, forklarte Rolfsen, men påpekte at det ikke er tillatt å sove. Han medgikk at det ikke alltid var forsvarlig.
–Jeg har sovnet på nattvakt. Det har ikke skjedd noe de gangene jeg har sovnet, men det var ikke forsvarlig.
Må ha jobb å søke på
Aleris' advokat Eirik Edvardsen ville vite hvorfor Rolfsen ikke hadde søkt på jobb som fast medarbeider.
– For å søke på en jobb må det være en stilling å søke på, et tilbud. Jeg ble lovet det tre ganger på rad, men fikk ikke noe.
Aleris' advokat fulgte opp med spørsmål om inntektsforskjellen på konsulenter og ansatte.
– En fast ansatt i medleverturnus er på jobb 3.000 timer og tjener mindre enn det du har fakturert for 1870 timer, uttalte Aleris-advokat Eirik Edvardsen.
– Det er ikke det samme å ha sovende vakt som våken vakt. Dere hevder at jeg har hatt veldig god lønn, ja, men det er fordi jeg jobbet dobbelt, forklarte Rolfsen.
Han viste også til hvordan konsulentene måtte si ja til alt, eller risikere å få ingenting.
– Jeg endte noen ganger opp med 200 timer på 14 dager. Det var ingen frihet. Vi ble straffet om vi ikke satte oss opp på helger og var tilgjengelig alle dager. Da var man vanskelig og vaktene forsvant helt, fortalte Rolfsen i Oslo tingrett.
For tidlig å kommentere
Tidligere Aleris-sjef, nå Stendi-direktør Erik Sandøy sier følgende om rettssaken og de som kommenterer det som framkommer der.
På forespørsel fra Fagbladet om han vil kommentere påstandene, skriver Sandøy:
– Denne saken er i en tidlig fase. Vi ser at flere medier nå gjengir påstander saksøkerne har lagt frem i retten, før vår side av saken er lagt frem. Av respekt for tingrettsbehandlingen mener vi det er ryddigst å få belyst alle sider av denne saken i retten og ikke føre en parallell rettssak i mediene. Dette i motsetning til Fagforbundet, saksøkerne og Arbeiderpartiets nestleder Hadia Tajik som bruker dagen på tilhørerplass i Oslo tingrett, og som hele tiden bruker denne saken til å snakke kraftfullt og unyansert til mediene. Vi kommer derfor ikke til å kommentere saksøkernes påstander i mediene men avventer til vår side av saken er lagt frem i retten. Denne saken har to sider, begge sider vil bli godt belyst i retten og forhåpentlig også i mediene, skriver Erik Sandøy.
Sandøy i retten: Våknet til påstander vi ikke kunne forestilt oss i fantasien.